اتصال مستقیم هارد به مودم

اتصال مستقیم هارد به مودم

یکی از قابلیت های جدید مودم های ADSL توانایی اتصال دستگاه های دیجیتالی به آنها از طریق پورت USB است. این قابلیت دو مزیت بسیار مهم را در اختیار شما قرار می دهد.
نخستین مزیت که به صورت عمومی از آن به عنوان “Sharepoint” نام برده می شود، توانایی به اشتراک گذاری دستگاه هایی مانند وب کم یا پرینتر در شبکه ی خانگی تان است. بدین ترتیب اگر به طور مثال پرینتری داشته باشید که به خودی خود توانایی اتصال به شبکه نداشته باشد، می توانید آن را به پورت USB مودم متصل نمایید تا مودم با اختصاص یک آی پی به پرینتر آن را برای شما در شبکه به اشتراک بگذارد.
دومین مزیت ( در صورتی که مودم شما از این قابلیت پشتیبانی نماید ) توانایی دانلود مستقیم از مودم به روی هارد یا فلش متصل به آن، بدون نیاز به وجود کامپیوتر است. بدین ترتیب که شما با معرفی لینک دانلود یا فایل “Torrent” خود به مودم و تعیین زمان و سرعت مورد نظر،می توانید مودم را برای دانلود فایل های پرحجم، در زمانی که کامپیوترتان خاموش است برنامه ریزی کنید.
در ادامه جهت آشنایی بیشتر شما با این دو عملکرد، به صورت تصویری روش انجام آن ها را به شما نشان می دهیم.

اتصال و اشتراک گذاری هارد

تذکر. این مثال با استفاده از مودم D-Link DSL-2750U/EE انجام شده است اما روند انجام آن برای دیگر مودم ها و دیگر برند ها مشابه همین روند است.

گام1. اتصال هارد به مودم

هارد اکسترنال را از طریق کابل USB خود به پورت USB مودم دی اس ال مورد نظر خود متصل نمایید. معمولا این پورت با عناوین “USB”، “SharePoint” و یا پورت “Connect USB” مشخص شده است.

گام2. ورود به مودم

مرورگر وب مورد نظر خود را باز نمایید و IP آدرس مودم خود را در نوار آدرس تایپ نموده و وارد آن شوید.
فارغ از اینکه برند مودم شما چیست معمولاً این آدرس، آی پی “192.168.1.1” است. در صورتی که این آدرس نبود، می‌توانید آن را از طریق دفترچه راهنمای مودم بیابید. پس از وارد نمودن آی پی مودم بر روی مرورگر شما صفحه ‌ای ظاهر می‌شود که در آن باید یوزر و پسورد دستگاه را وارد نمایید.
این یوزر و پسورد به صورت معمول admin است اما در برخی مودم ها برای فهمیدن آن باید به دفترچه راهنمای مودم مراجعه نمایید.
 

اتصال مستقیم هارد به مودم

گام 3. تنظیم کردن مودم برای ارتباط با هارد

به قسمت مربوط به تنظیمات USB بروید. بسته به نوع مودم شما، این تنظیمات احتمالا در یکی از منو های “Storage”، “USB Devices”، “NAS ( Network Attached Storage )” ، “Connect USB” و “SharePoint” و یا در قسمت “Advanced Setting” با عنوان “SAMBA” قرار دارد.
 

اتصال مستقیم هارد به مودم

حال می بایست نام “Workgroup” و “Username” و “Password” را برای اتصال به هارد از طریق شبکه مشخص نمایید.
Workgroup نام گروه کاری در شبکه ایست که هارد در آن قرار خواهد گرفت. در نظر داشته باشید که نام گروه کاری را هرچه تعیین می‌کنید، همان نام را باید برای گروه کاری کامپیوتر خود نیز انتخاب کنید. در ویندوز 7 و 8 تعیین این نام از مسیر Control Panel > System > Change System Settings انجام می شود.
با توجه به اینکه نام گروه کاری پیش‌فرض تقریبا در تمام دستگاه‌ها همان Workgroup است، توصیه می‌شود شما هم برای هارد خود همان کلمه Workgroup را انتخاب نمایید. Usernsame و Password را هم در فیلد های مربوطه پر نمایید.
توجه داشته باشید که در برخی مودم ها مانند مودم های دی لینک ممکن است Username بصورت ثابت تعیین شده باشد و شما توانایی تغییر آن را نداشته باشید. دقت کنید که قسمت “Enable USB Storage” نیز حتماً فعال باشد.
بعد از اعمال تنظیمات این بخش، دکمه “Apply” را کلیک نمایید تا تنظیمات در مودم ذخیره شود.

تذکر. در برخی از مودم ها ممکن است کارهای بیشتری را برای تنظیم مودم می بایست انجام دهید. به طور مثال در مودم های LINKSYS بعد از باز نمودن تب مربوط به پورت USB، نام هارد اکسترنال شما در لیست دستگاه های متصل به مودم باید دیده شود. اگر هارد درایو شما در این لیست دیده نشد، با ریفرش یا restart کردن مودم روتر این مشکل برطرف خواهد شد.

پس از آن شما برای به اشتراک گذاری هارد حتما باید دکمه “Share this device” یا “Create Share” که در کنار نام هارد قرار دارد را بزنید.

گام 4. دسترسی به هارد درایو به اشتراک گذاشته شده

اکنون که مودم شما در شبکه به اشتراک گذاشته شده است می‌توانید از طریق کامپیوتر به آن دسترسی پیدا کنید. ساده‌ترین روش انجام این کار وارد کردن آی پی مودم یا هارد ( در صورتی که مودم شما امکان تخصیص آی پی به هارد را میدهد و شما در مرحله تنظیمات این کار را انجام داده‌اید ) در نوار آدرس Windows Explorer به صورت “192.168.1.1\\” است.

این روش یک ایراد دارد و آن نیاز مجدد به تایپ آدرس مذکور در هر بار دسترسی به هارد است. برای حل این مشکل شما می‌توانید آن هارد را بصورت یک درایو در کامپیوتر خود ثبت کنید و از آن به بعد برای هر بار دسترسی به هارد بر روی آیکون این درایو که دیگر در MyComputer قابل مشاهده است کلیک نمایید.

با توجه به اینکه روش نخست بخشی از روش دوم محسوب می‌شود برای اینکه هر دو روش را توضیح داده باشیم، روش دوم را برای شما شرح می دهیم. ایجاد دسترسی دائمی به هارد اندکی مشکل است در ادامه دسترسی به هارد را از این روش برای شما شرح می دهیم.

 Windows Explorer یا همان MyComputerرا نمایید و بر روی “Map a Network Drive” کلیک نمایید.
 

اتصال مستقیم هارد به مودم

یک پنجره جدید با عنوان “Map a Network Drive” باز می شود. با کلیک بر روی گزینه ی “Drive”، لیست آبشاری برای شما نمایش داده می شود که شما می توانید از این لیست، نام درایو مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
 

اتصال مستقیم هارد به مودم

حال در قسمت “Folder” آدرس و نام هارد که احتمالاً همان “192.168.1.1” را وارد نمایید.
سپس بر روی گزینه “Browse” کلیک نمایید.

اتصال مستقیم هارد به مودم

با کلیک بر روی این گزینه، پنجره ی “Windows Security” باز شده و شما باید یوزر و پسوردی که در تنظیمات مودم انتخاب نمودید را وارد نمایید.
 

اتصال مستقیم هارد به مودم

بعد از تایید پسورد شما، پنجره ای با عنوان “Browse For Folder” باز شده و بر روی آی پی مودم خود کلیک نموده و هارد خود را انتخاب نمایید.

اتصال مستقیم هارد به مودم
اتصال مستقیم هارد به مودم

اگر این اطلاعات را فراموش نموده اید، مجددا وارد پنل کنترلی مودم خود شوید و این اطلاعات را مشاهده نمایید. حال گزینه ی “Reconnect at Logon” را کلیک کرده و فعال نمایید و سپس گزینه ی Finish را کلیک نمایید. بعد از چند ثانیه فولدری که از هارد خود ایجاد کردید بر روی پنجره Windows Explorer شما نمایش داده می شود.
 

اتصال مستقیم هارد به مودم

حال شما می توانید فایل ها و فولدرهای مورد نظر خود را بر روی این هارد متصل به مودم قرار دهید، بدون این که اتصال مستقیم به آن داشته باشید از آن به عنوان یک هارد اینترنال و یا اکسترنالی که مستقیما به آن متصلید، استفاده نمایید.
 

اتصال مستقیم هارد به مودم

نکته 1. شما برای هر کامپیوتری که قصد دارید از آن به این هارد متصل شوید باید این مراحل را انجام داده و تنظیمات Map Network Drive را اعمال نمایید تا به این هارد متصل شوید.

نکته 2. بعضی از این روترها به شما این امکان را می دهند که از طریق پنل کنترلی مودم در تب مرتبط با پورت USB هارد خود را فولدر بندی کنید تا به هنگام ایجاد درایو بر روی کامپیوتر از آن فولدرها استفاده نمایید.

نکته . توجه داشته باشید برای متصل شدن به این هارد حتما باید این تنظیمات را انجام نمایید.

نکته 4. اگر شما از یک کامپیوتر وایرلس استفاده می نمایید، قبل از تنظیمات، از متصل بودن به مودم Wireless اطمینان حاصل فرمایید. یا اگر به صورت مهمان به شبکه بی سیم متصل هستید باید به شبکه اصلی وصل شوید.

نکته 5. برای راحت تر شدن این روند، بهتر است آخرین نسخه فریم ور مودم خود را دانلود کرده و پس از نصب آن این تنظیمات را انجام نمایید.

با این تنظیمات شما می توانید به صورت مستقیم هارد مورد نظر را در شبکه خود به اشتراک گذاشته و از آن استفاده نمایید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: