راهنمای خرید ATA ( مبدل تلفن آنالوگ به IP )

راهنمای خرید ATA ( مبدل تلفن آنالوگ به IP )

ATAها ( مبدل های تلفن آنالوگ به IP ) تجهیزاتی ساده و با کاربری آسان هستند. اما اجازه ندهید این موضوع باعث شود تصور کنید آن‌ها بی‌اهمیت هستند. همین تجهیزات ساد‌ه‌ٔ کوچک نقش بسیار مهمی در عملکرد مؤثر سرویس VoIP شما دارند؛ بنابراین اگر چند دقیقه از وقت خود را به مطالعهٔ ATAها اختصاص دهید، حتماً برایتان بسیار مفید خواهد بود.

در این راهنما با موارد زیر در ارتباط با ATA ها آشنا خواهید شد :

  • تکنولوژی به کار رفته در ATA
  • انواع ATA
  • ویژگی‌های مهم ATA
  • چگونگی انتخاب صحیح و خرید ATA

تلاش ما در تهیهٔ این راهنمای ATA ها به زبانی ساده، به نحوی بوده که توضیحاتی جامع در اختیار شما قرار دهیم؛ اما ممکن است در بعضی موارد، موفق به یافتن پاسخ سؤال خود نشوید. در این مواقع کافیست با ما به نحوی که در قسمت تماس با ما شرح داده شده است، تماس بگیرید. متخصصان ما آمادهٔ پاسخگویی به سؤالات و رفع مشکلات شما خواهند بود.

ATA چیست؟

ATA دستگاهی است که سیگنال های صوتی آنالوگ را به پکت های دیجیتال تبدیل می‌کند تا آن‌ها را در سطح شبکهٔ IP انتقال دهد. علاوه بر این، ATA پکت های دیجیتال IP را به جریان های صوتی آنالوگ تبدیل می‌کند.

ATAهای استاندارد به وسیلهٔ یک پورت FXS به تلفن‌های آنالوگ وصل می‌شوند. در مرحلهٔ بعد، ATA به وسیلهٔ یک کابل Ethernet که به پورت RJ45 وصل می‌شود، به شبکهٔ محلی ( LAN ) شما متصل خواهد شد. بعضی از ATA ها هم دارای پورت FXO هستند که به وسیلهٔ آن می‌توانید به شبکهٔ تلفن شهری ( PSTN ) وصل شوید

پورت های FXS و FXO

هنگام استفاده از ATAها اصطلاحات پورت FXO و FXS دارای اهمیت می شوند. پورت FXS واسطی است که تجهیزاتی مانند تلفن‌ها یا سرور تلفنی را به ATA وصل می‌کند. پورت FXO واسطی است که خط سرویس تلفن قدیمی تان ( POTS ) را به ATA وصل می‌کند. تعداد تلفن‌ها، سرورهای تلفنی، و خطوط سرویس تلفن قدیمی شما مشخص می‌کند به چه تعداد پورت احتیاج خواهید داشت.

 ATA چگونه کار می‌کند؟

یک ATA مانند پلی میان شبکهٔ IP و تجهیزات آنالوگ و یا شبکهٔ تلفن شهری کار می‌کند. بسته به این که ترافیک صوتی از کجا نشأت می‌گیرد ( فرستنده )، یک ATA آن را به ترافیک صوتی مناسب برای تجهیزات شبکهٔ مقصد ( گیرنده ) تبدیل می‌کند. اگر ترافیک صوتی از یک دستگاه آنالوگ یا شبکهٔ تلفن شهری نشأت گیرد، ATA سیگنال صوتی آنالوگ را به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند. این سیگنال دیجیتال به وسیلهٔ Codec صوتی فشرده شده و به جریان های پکت تقسیم می‌شود.

پکت ها نیز با استفاده از پروتکل های سیگنال دهنده ( Signalling )، در سطح شبکه منتقل می‌شوند. اگر ترافیک صوتی از یک شبکهٔ IP ارسال شود، ATA پکت های دیجیتال را به سیگنال های دیجیتال می‌شکند و سپس سیگنال های دیجیتال را به سیگنال های آنالوگ تبدیل می‌کند که برای دستگاه واقع در مقصد یا در شبکهٔ تلفن شهری قابل استفاده شود.

تفاوت بین پروتکل های VoIP و Codecهای صوتی

پروتکل VoIP‌ مشخص می‌کند یک پکت صوتی به چه صورت در شبکه منتقل شود. هر ATA معمولاً از یک پروتکل پشتیبانی می‌کند.
رایج ترین پروتکل های VoIP عبارتنداز:

  • Session Initial Protocol ( SIP ) یک پروتکل standards-based است که بخش وسیعی از سیستم‌های تلفن و سرویس های VoIP از آن پشتیبانی می‌کنند.
  • SCCP پروتکل اختصاصی سیستم مدیریت ارتباط ( Call Manager ) و تلفن‌های تحت شبکه سیسکو ( Cisco ) است.
  • MGCP یکی از پروتکل های قدیمی تر VoIP است که امروز کمتر در تجهیزات مورد استفاده یا پشتیبانی قرار می گیرد.
  • H.323 نیز مانند MGCP یکی از پروتکل های قدیمی است که دیگر چندان در تجهیزات استفاده یا پشتیبانی نمی‌شود

Codec صوتی، جریان صوتی درون یک پکت دیجیتال را فشرده‌ می‌کند. علاوه بر این وظیفهٔ اصلی، Codecهای صوتی دو وظیفهٔ دیگر را نیز بر عهده دارند: مشخص سازی کیفیت صدا و مشخص سازی پهنای باند مورد نیاز برای ارسال پکت.
هر ATA معمولاً از چند Codec صوتی پشتیبانی می‌کند .رایج ترین Codec های صوتی عبارتند از:

  • GSM- 13 Kbps
  • iLBC- 15 Kbps
  • G. 711- 64 Kbps
  • G. 722- 48/56/64 Kbps
  • G. 726- 16/24/32/40 Kbps
  • G. 728- 16 Kbps
  • G.729- 8 Kbps.

اگر مسئول نصب، راه اندازی، و نظارت بر ATAها در یک شرکت خدمات VoIP نیستید، نیازی نیست بیش از این برای یادگیری پروتکل ها و Codecها زمان بگذارید. تنها کافیست مطمئن شوید که ATA و سرویس/سیستم تلفن VoIP شما از ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ پروتکل ها و Codecهای یکسانی پشتیبانی می‌کنند. اما اگر مسئول نصب و راه اندازی ATAها هستید، حتماً سعی کنید دانش خود را در این زمینه افزایش دهید.

انواع ATA

سه نوع ATA وجود دارد:

مجهز به یک پورت FXS

ATA هایی که یک پورت FXS دارند، امکان اتصال یک تلفن را برای شما فراهم می‌کنند. این ATAها دارای یک یا دو پورت Ethernet هستند. این دستگاه ها معمولا برای استفاده های خانگی نظیر دریافت سرویس از سرویس دهنده های VoIP مناسب هستند.

در شرکت ها و سازمان ها از تجهیزات ATA معمولا جهت اتصال دستگاه های فکس قدیمی یا تلفن های بی سیم ( Cordless ) آنالوگ به شبکه IP Telephony استفاده می شود.

مجهز به دو پورت FXS

ATAهایی که دو پورت FXS دارند امکان اتصال دو تلفن را برای شما فراهم می‌کنند. این ATA ها دارای یک یا دو پورت Ethernet هستند.

مجهز به پورت های FXO/FXS

ATAهایی که دارای پورت های FXS و FXO هستند امکان اتصال به یک تلفن و یک خط سرویس تلفن قدیمی ( POTS ) را برای شما فراهم می‌کنند. این نوع ATAها که هر دو نوع پورت را پوشش می‌دهند، در مواقعی که شبکه دچار اختلال شود، به عنوان پشتیبان عمل کرده، و تماس ها را برقرار نگه می‌دارند.

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که اگر بخواهید به بیش از دو تلفن یا خط سرویس تلفن قدیمی وصل شوید باید چه کار کنید. برای این کار به یک گیت وی VoIP احتیاج خواهید داشت. گیت وی VoIP همان کار ATA ‌کند با این تفاوت که گیت وی ها برای پشتیبانی از بیش از یک یا دو پورت طراحی شده‌اند.
برخی از این تجهیزات تا 200 پورت FXS را نیز پشتیبانی می کنند.

ویژگی‌ها

  • مطابق با چندین پروتکل شامل SIP ،H.323 و MGCP
  • پشتیبانی از codecهای صوتی G.711 ،G.723.1 ،G.726 و  G.729A
  • مطابق با پروتکل T.38 ( برای فکس )
  • VAD ،CNG ،Jitter Buffer جهت جلوگیری از پیچیدن صدا در گوشی ( Echo cancellation )
  • مدیریت تحت وب
  • آماده سازی خودکار شبکه برای ارائهٔ سرویس های جدید ( Provisioning ) از طریق TFTP/HTTP

این ویژگی‌ها، امکانات استانداردی هستند که تقریباً در تمامی ATAها دیده می‌شود؛ اما هر ATA تفاوت‌های پیچیده‌ای با دیگری دارد. برای کسب اطلاعات دربارهٔ یک ATA بخصوص، به بخش توضیحات آن محصول در سایت مراجعه کنید.

کاربردهای ATA

ATAها سه کارایی اصلی دارند که در‌واقع رایج ترین کاربرد آن‌ها هستند:

تجهیز تلفن‌های قدیمی به فناوری VoIP

اگر از تلفنی که در حال حاضر دارید راضی هستید، با استفاده از یک FXS ATA می‌توانید آن را به یک تلفن VoIP تبدیل کنید.

تجهیز یک سرور تلفنی کوچک به فناوری VoIP

اگر از یک سرور تلفنی کوچک استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از یک FXS ATA ( بدون نیاز به یک سرور تلفنی VoIP ) بیشترین بهره را از فناوری VoIP ببرید و به راحتی تماس های تحت شبکه برقرار کنید.

اتصال سیستم VoIP به شبکهٔ تلفن شهری

در تجارت، ارتباطات نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و قطعاً بدون امکان برقراری تماس نمی‌توانید به حضور خود در این عرصه امیدوار باشید. در استفاده از تکنولوژی VoIP، اگر شبکه یا اتصال اینترنت شما دچار مشکل شود، نمی‌توانید هیچ تماسی برقرار کنید؛ اما در صورت مجهز بودن به یک FXO ATA که به وسیلهٔ آن به شبکه تلفن شهری متصل می‌شوید، با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد.

ATAها علاوه بر این سه کاربرد، کاربردهای دیگری نیز دارند. در صورتی که هیچ یک از این کاربردها چیزی نیست که شما به دنبال آن هستید، با ما تماس بگیرید؛ همکاران ما شما را راهنمایی خواهند کرد.

انتخاب ATA مناسب در چهار قدم

اکنون که تقریباً همه چیز را دربارهٔ ATA ها می‌دانید، نوبت به یک انتخاب صحیح رسیده است.
در ادامه برای خرید ATA سؤالاتی را مطرح می‌کنیم که پاسخ آن‌ها راه را برای خرید این تجهیزات هموار می کند.

به اتصال چند تلفن احتیاج دارید؟

تعداد تلفن‌هایی که باید به ATA وصل شوند، مشخص کنندهٔ تعداد پورت های FXS مورد نیاز است. اگر می‌خواهید یک تلفن را وصل کنید، نیاز به ATAای با یک پورت FXS خواهید داشت. اگر می‌خواهید دو تلفن را وصل کنید نیاز به ATAای با دو پورت FXS خواهید داشت.

آیا می‌خواهید همچنان از خطوط سرویس تلفن قدیمی ( POTS ) خود استفاده کنید؟

اگر قصد دارید خطوط سرویس تلفن قدیمی خود را ( به عنوان خطوط پشتیان در مواقعی که شبکه با مشکل مواجه است ) حفظ کنید، به یک ATA با یک پورت FXO نیاز خواهید داشت. در حال حاضر بیشتر ATA ها تنها با یک پورت FXO عرضه می‌شوند؛ بنابراین اگر نیاز داشتید به بیش از دو خط سرویس تلفن قدیمی متصل شوید، باید به دنبال یک گیت وی  FXO باشید.

آیا به یک روتر احتیاج دارید؟

برای برقراری تماس ها، ATA باید به شبکه وصل باشد. از آنجایی که ATAها در نسخه هایی با یک و دو پورت Ethernet عرضه می‌شوند، باید از قبل بدانید به چند پورت Ethernet نیاز دارید. اگر در منزل خود روتری ندارید، یا تنها به یک اتصال Ethernet در اتاق کار خود مجهزید، به ATAای با دو پورت Ethernet نیاز خواهید داشت. اگر در منزل روتری ( با پورت های قابل استفاده ) دارید، و یا در اتاق کار خود به چند نود Ethernet مجهزید، ATA ای با یک پورت Ethernet برای شما انتخابی مناسب خواهد بود.

سایر سیستم‌های شما از چه پروتکل ها و Codecهایی پشتیبانی می‌کنند؟

برای آگاهی از اینکه سایر سیستم‌های شما از چه پروتکل ها و Codecهایی پشتیبانی می‌کنند، به وب سایت شرکت سازنده ٔ آن رجوع کنید. در مرحلهٔ بعد اطمینان حاصل کنید که ATA شما از همان پروتکل ها و Codecها پشتیبانی می‌کند.

هدف ما از تهیهٔ این راهنما، افزایش آگاهی شما پیرامون تجهیزات ATA، انواع آن، و طریقه صحیح خرید این تجهیزات است.
در صورت وجود هرگونه ابهام یا پرسش دربارهٔ تلفن‌های تحت شبکه، متخصصین، با افتخار شما را یاری خواهند کرد.



منبع : آرمان تلکام ( راهنمای خرید ATA )


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: