مقایسه نسل اول کروم کست با نسل دوم آن

مقایسه نسل اول کروم کست با نسل دوم آن

دستگاه های انتقال دهنده صوت و تصویر بی سیم، تلویزیون های خانگی را به یک تلویزیون هوشمند تبدیل می کنند تا عکس و فیلم روی تلفن هوشمند یا کامپیوتر را روی صفحه نمایش بزرگتر مانند تلویزیون و پرده نمایش پروژکتور مشاهده کرد. محصول Chromecast شرکت Google که اولین بار سال 2013 عرضه شد با قیمتی بسیار کمتر از محصولات مشابه خود توانست رقیب های خود را کنار بگذارد. شرکت گوگل برای بهبود کیفیت کروم کست، نسل جدید آن را در سال 2015 بدون تغییر قیمت عرضه کرد که در این مقاله به بررسی نسل جدید کروم کست و مقایسه این دو نسل می پردازیم.

طراحی

نسل اول کروم کست طراحی شبیه دانگل های USB داشت اما نسل جدید آن با طراحی دایره ای شکل یک رابط HDMI برای اتصال مستقیم به تلویزیون دارد. برای تامین برق هر دو کروم کست اگر تلویزیون یک پورت USB داشته باشد می توان کابل برق همراه کروم کست را به آن متصل کرد تا دیگر نیازی به آداپتور USB نباشد. شاید بتوان گفت کروم کست جدید توسط همین رابط HDMI و ظاهری ظریف تر و شکل دایره ای شکل می تواند راحت تر پشت تلویزیون یا پروژکتور قرار گیرد.

مقایسه نسل اول کروم کست با نسل دوم آن

مشخصات فنی

اتصال به شبکه

شرکت گوگل در مورد سخت افزار داخلی کروم کست جدید البته جدا از Wi-Fi محتاط عمل کرده. بزرگترین تغییر سخت افزاری کروم کست نسل دوم، به روز رسانی شبکه وای فای و پشتیبانی از استاندارد IEEE 802.11ac با 3 آنتن داخلی ست. طبق گفته گوگل کروم کست جدید دو برابر سریعتر از نسل قبل قابلیت دریافت سیگنال را دارد و با توجه به شبکه وای فای و قدرت سیگنال به طور خودکار بین باند فرکانسی 2.4GHz و 5GHz یکی را انتخاب می کند تا بخوبی عکس و فیلم HD را منتقل و پخش نماید.

رم

به غیر از مورد بالا می توان گفت تغییرات عمده ای در سخت افزار کروم کست جدید ایجاد نشده. البته در جدول زیر تفاوت مشخصات فنی این دو نسل نوشته شده که با یک نگاه متوجه تفاوت RAM و حافظه این دو خواهید شد. رم این دو نسل یکسان و 512MB است که در حقیقت این میزان بیش از حد نیاز برای پخش فیلم های HD است. البته کروم کست جدید با پردازنده پیشرفته تر مدل Marvell Armada 1500 Mini Plus SoC کمی سریع تر از نسل قبلی عمل می کند.

مقایسه نسل اول کروم کست با نسل دوم آن

حافظه

با مقایسه حافظه این دو کروم کست این سوال بوجود می آید که چرا حافظه کروم کست جدید 256MB و بسیار کم تر از حافظه 2GB کروم کست نسل قبلی است؟ در واقع کروم کست فقط برای انتقال صوت و تصویر است و هیچ فیلم یا عکسی را ذخیره نمی کند و حافظه 2GB کروم کست نسل اول به دلیل مطمئن نبودن اتصال بی سیم و انتقال تصاویر برای دخیره موقت (Cache) فیلم ها بود، اما کروم کست جدید با اتصال مطمئن تر و پر سرعت تر دیگر نیازی به این حجم بالای حافظه نخواهد داشت.

نرم افزار کروم کست

تفاوت نهایی بین این دو کروم کست درنرم افزار می باشد. نرم افزار کروم کست برای نصب اولیه ، دانلود و نصب نرم افزار های سازگار با کروم کست به کار می رود. با نرم افزار جدید کروم کست علاوه بر امکانات قبلی قابلیتی به نام Fast Play وجود دارد که پیش بینی می کند که چه فیلمی ممکن است جز علاقه مندی های کاربران در شبکه های اینترنتی مانند Netflix یا Youtube باشد.

مقایسه نسل اول کروم کست با نسل دوم آن

کار با کروم کست بدون اتصال به وای فای

یکی از مشکلات کروم کست برای شرکت ها ،انتقال صوت و تصویر تنها با اتصال به شبکه وای فای بود که از لحاظ امنیت مورد استقبال شرکت ها نبود. زیرا مهمان ها برای انتقال صوت و تصویر می بایست به شبکه بی سیمی که کروم کست به آن متصل است متصل می شدند که مستلزم داشتن پسورد شبکه Wi-Fi بود. کروم کست جدید با قابلیتی به نام Guest Mode این امکان را فراهم کرده تا بدون اتصال به شبکه Wi-Fi و یا حتی اتصال به شبکه وای فایی که کروم کست به آن متصل نیست هم بتوان توسط نرم افزار های سازگار با کروم کست فیلم و عکس ها را روی تلویزیون مشاهده کرد. البته استفاده از حالت Guest Mode در حال حاضر فقط برای دستگاه هایی با اندروید 4.3 و بالاتر یا iOS 7.0 و بالاتر امکان پذیر است.

نقاط ضعف

می توان گفت نکته ای که باعث می شود کروم کست نتواند با رقبای خود مانند Apple TV رقابت کند، نداشتن یک کنترلر از راه دور اختصاصی است که باعث می شود برای دیدن فیلم های شبکه های اینترنتی یا مدیریت کروم کست همواره نیاز به تلفن هوشمند باشد. با این حال می توان کروم کست را یک انتقال دهنده بی سیم صوت و تصویر مقرون به صرفه با کاربردی آسان دانست.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: