آشنایی با PoE Plus و مقایسه آن با PoE

آشنایی با PoE Plus و مقایسه آن با PoE

امروزه با گسترش فن آوری های مختلف و پیشرفت دنیای دیجیتال، روز به روز دستگاه ها و تجهیزات جدیدی روانه ی بازار می شوند. بحث انتقال برق، در واقع جزو موضوعات اساسی در استفاده از این دستگاه ها محسوب می شود. در مواردی تامین برق به دلیل عدم دسترسی آسان به محل تامین کننده و عدم سهولت در کابل کشی و یا مواجه شدن با تعداد زیاد کابل ها، می تواند با مشکلات جدی روبرو شود. اما در حال حاضر با وجود فن آوری PoE که در تجهیزات شبکه بکار می رود بخش بزرگی از این مشکلات به خوبی برطرف شده است.

فن آوری PoE (Power over Ethernet) که به معنای انتقال جریان برق بوسیله ی کابل اترنت می باشد، از یک کابل برای انتقال جریان برق و انتقال اطلاعات (Data) به صورت همزمان بهره می برد و این امر باعث سهولت استفاده از دستگاه های تحت شبکه ای که PoE را پشتیبانی می کنند، شده است. بدیهی ست که استفاده از تعداد کابل کمتر در کاهش قیمت نصب و راه اندازی این دستگاه ها مثل دوربین های امنیتی تاثیر به سزایی دارد. برای توضیحات کامل در مورد فن آوری PoE می توانید به مقاله ی همه چیز در مورد PoE در سایت آرمانیکا مراجعه کنید.

آشنایی با PoE Plus و مقایسه آن با PoE

PoE در سال 2003 با معرفی استاندارد IEEE 802.3af روانه بازار شد. در این استاندارد مقدار توان  15.4W توسط منبع تغذیه روی دستگاه فرستاده می شود که از این مقدار تنها 12.95W آن به مصرف كننده مي رسد و مابقی در مسیر کابل به هدر می رود. اما با معرفی استاندارد IEEE 802.3at در سال 2009، نسخه ی جدید PoE با عنوان PoE Plus ارائه شد که مقدار توان 25.5W را روی کابل ارسال می کند.

تفاوت PoE Plus و PoE:

در PoE از بین چهار زوج سیم موجود در کابل اترنت، دو زوج برای انتقال برق و دو زوج دیگر برای انتقال اطلاعات در سرعت های 10 یا 100Mbps استفاده می شوند. که این روش به دلیل تفکیک بستر انتقال برق و اطلاعات از یکدیگر، می تواند عیب یابی را راحت تر کند و به همین دلیل استفاده از آن رواج بسیاری دارد. اما در PoE Plus از هر چهار زوج سیم هم برای انتقال برق و هم انتقال اطلاعات به صورت همزمان استفاده می شود.

تفاوت اصلی PoE و PoE Plus در میزان توانی ست که می توانند برای دستگاه مصرف کننده فراهم می کنند و همانطور که در بالا به آن اشاره شد میزان توانی که PoE Plus می تواند برای دستگاه های مصرف کننده فراهم کند برابر 25.5W می باشد در حالی که این توان در PoE برابر 15.4W است.

آشنایی با PoE Plus و مقایسه آن با PoE

PoE چطور کار می کند؟

دو المان اصلی در فن آوری PoE وجود دارد: PSE و PD

PD (Powered Device) دستگاه هایی هستند که می بایست با استفاده از PoE به آنها برق رساند مثل تلفن ها و دوربین های تحت شبکه.
PSE (Power Supply Equipment) دستگاه هایی هستند که با استفاده از PoE به PD ها برق می رسانند و معمولا سوئیچ هستند.

PSE ها برای تامین برق دستگاه های PD از دو روش استفاده می کنند: Alternative A یا Alternative B

آشنایی با PoE Plus و مقایسه آن با PoE

در Alternative A، مشاهده می شود که منبع تغذیه ی PSE برق  را از طریق زوج سیم های 1-2 و 3-6 (که توسط آنها دیتا منتقل می شود) عبور می دهد. همانطور که قبلا اشاره شد از این روش در +PoE استفاده می شود.

آشنایی با PoE Plus و مقایسه آن با PoE

در Alternative B، منبع تغذیه ی PSE برق را از طریق زوج سیم های 4-5 و 7-8 منتقل می کند. استاندارد PoE از این روش برای انتقال برق و دیتا استفاده می کند.

دستگاه های PD بر اساس مقدار توان مورد نیاز، در کلاس های خاصی طبقه بندی می شوند. PSE ها برای تامین توان دستگاه های PD نیازمند سازگاری با کلاس مربوطه هستند تا بتوانند مقدار توانی را که PD ها احتیاج دارند به آنها منتقل کنند. اگر یک PD شامل هیچکدام از کلاس های زیر نباشد، به صورت پیش فرض جز کلاس 0 در نظر گرفته می شود.

آشنایی با PoE Plus و مقایسه آن با PoE

جمع بندی

با استفاده از تکنولوژی PoE تامین برق دستگاه های تحت شبکه به سادگی انجام می گیرد. زیرا تنها با استفاده از یک کابل برای انتقال برق و دیتا، کابل کشی کمتر و در نتیجه هزینه ی نصب و راه اندازی دستگاه ها کاهش می یابد. همچنین در مکان هایی که کابل کشی سخت و دشوار است هم می توان این دستگاه ها را نصب کرد. بنابراین در هنگام انتخاب دستگاه بهتر است به قابلیت PoE بودن یا نبودن آن توجه کرد. همینطور در صورت نیاز به PoE، باید میزان توانی که PoE می تواند برای دستگاه فراهم کند نیز مد نظر گرفته شود. در هنگام نیاز به توان بالا بهتر است دستگاه قابلیت +PoE داشته باشد تا بتواند ولتاژ و جریان را با توان بیشتری به دستگاه ارائه دهد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: