انواع باند فرکانسی در شبکه های صنعتی

انواع باند فرکانسی در شبکه های صنعتی

در شبکه های وایرلس صنعتی برای فعالیت های مختلف از فرکانس های متفاوتی استفاده می شود. هر یک از باند های فرکانسی امکانات و قابلیت های خاصی را ارائه می دهند. به عنوان مثال هر چه فرکانس افزایش یابد، ضریب نفوذ (Penetration) کاهش می یابد و این نتیجه کاهش طول موج است، ولی در عین حال ظرفیت انتقال پهنای باند افزایش می یابد.

اگر می خواهید بدانید برای کاربرد مد نظرتان چه فرکانسی مناسب است، در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید.

کدام باند فرکانسی بهتر است؟

به طور کلی استفاده از سه باند فرکانسی ۲.۴ و ۵.۸ گیگاهرتز و ۹۰۰ مگاهرتز در شبکه های بی سیم صنعتی مرسوم و معمول است. دلیل استفاده بیشینه از این سه فرکانس، عدم نیاز به اخذ مجوز از سازمان های رگولاتوری ذیربط است. (استفاده از باند فرکانسی ۹۰۰ مگاهرتز در ایران نیاز به اخذ مجوز دارد). استفاده از فرکانس های ۲.۴ گیگاهرتز و ۹۰۰ مگاهرتز در صنایع عمومیت بیشتری دارد.

فرکانس ۹۰۰ مگاهرتز فرکانس بهتری جهت ایجاد پوشش وسیع تر است. این فرکانس در عین حال نیاز به دید مستقیم ندارد و با توجه به طول موج در این فرکانس ضریب نفوذ (Signal Penetration) بیشتر است. عیب بزرگ این فرکانس عدم توانایی آن در انتقال پهنای باند زیاد است. لذا از این فرکانس بیشتر در شبکه های تله متری و اسکادا استفاده می شود.

فرکانس ۲.۴ گیگاهرتر در خصوص ضریب نفوذ و انتقال پهنای باند حالت بهینه دارد. در عین حالی که پهنای باند قابل انتقال می تواند در این فرکانس تا چند صد مگابیت در ثانیه باشد، فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز از ضریب نفوذ خوبی نیز برخوردار است.

فرکانس ۵.۸ گیگاهرتز ضریب نفوذ کمی دارد و شبکه ایجاد شده در این فرکانس پوشش چندان زیادی نخواهد داشت اما پهنای باند قابل انتقال در این فرکانس می تواند تا چند گیگابیت در ثانیه باشد.

بسیاری از شبکه های بی سیم با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند، نیازمند استفاده از چند باند فرکانسی می باشند. برای مثال در یک پالایشگاه که دارای سیستم های امنیتی، ریموت مانیتورینگ و وای فای پر سرعت در بخش کنترل مرکزی خود است، بهتر است از هر سه باند فرکانسی استفاده کند. یا در یک مثال ملموس تر و غیر صنعتی، برخی از روتر ها از جمله DIR-895L که از محصولات شرکت دی لینک است از باند ۲.۴ برای انتقال دیتا و از باند ۵.۸ برای کاربردهایی مثل بازی آنلاین و ویدیو استریم که نیاز به پهنای باند بیشتری دارند، استفاده می کنند.

مکان هایی مثل پالایشگاه ها، تصفیه خانه ها و کارخانه های تولیدی معمولا دارای شبکه های متعدد وایرلس هستند که برای فعالیت های خود، مثلا اندازه گیری دمای داخل یک مخزن، به پهنای باند کمی نیاز دارند. در این موارد، استفاده از باند ۹۰۰ مگا هرتزی معقول به نظر می رسد، زیرا در این فرکانس پوشش خوبی ایجاد می شود و در عین حال برای انتقال اطلاعات مربوط به سنسورها پهنای باند چندان زیادی مورد نیاز نیست. همچنین در مواردی که ریموت مانیتورینگ برای فواصل زیاد نیاز به انجام است این نوع فرکانس ایده آل خواهد بود.

همچنین این مکان ها معمولا از سیستم های نظارت تصویری استفاده می کنند. بیشتر سیستم های امنیتی از دوربین های تحت شبکه استفاده می کنند که یا با کابل کشی و یا بصورت وایرلس کار می کنند. این دوربین ها برای ارسال ویدیو یا صدا نیاز به پهنای باند بالایی دارند. در این موارد، فرکانس ۲.۴ گیگا هرتز مناسب ترین فرکانس برای استفاده می باشد. بنابراین با توجه به این کاربردهای مختلف، این مکان ها نیازمند استفاده از چند باند فرکانسی در محیط خود هستتند.

اما باند فرکانسی ۵.۸ گیگا هرتز به اندازه ی باندهای ۲.۴ گیگا هرتز و ۹۰۰ مگا هرتز ، مورد استفاده قرار نمی گیرد.

این فرکانس دارای برد کوتاه ولی پهنای باند بسیار زیاد است و به این دلیل برای کاربردهای صنعتی زیاد مناسب نیست. از فرکانس  ۵.۸ معمولا به عنوان لینک اصلی (backhaul link) برای برقراری ارتباط بین لینک هایی با فرکانس ۲.۴ استفاده می شود.

با این اوصاف، نمی توان یک باند فرکانسی را بر دیگری برتری داد. زیرا هر کدام مزایا و البته محدودیت های خاص خودش را دارد و برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

جمع بندی

به عنوان یک بررسی کلی، در جدول زیر برخی ویژگی ها و کاربردهای این سه باند فرکانسی درشبکه های وایرلس بطور خلاصه بیان شده است :

انواع باند فرکانسی در شبکه های صنعتی

منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: