بلوتوث نسخه 5 (Bluetooth v5) در راه است!

بلوتوث نسخه 5 (Bluetooth v5) در راه است!

بلوتوث نسخه ۵ فاصله ارتباط را چهار برابر، سرعت انتقال داده را دو برابر و ظرفیت پخش داده را تا 800 برابر افزایش می دهد!

بلوتوث، یک استاندارد بی سیم  برای انتقال داده در فواصل کم است که در سال ۱۹۹۴ توسط شرکت اریکسون ابداع شد. در حال حاضر فنآوری بلوتوث توسط گروه SIG یا Special Interest Group که متشکل از بیش از ۲۵۰۰۰ شرکت عضو است، مدیریت می شود. فن آوری بلوتوث توسط موسسه IEEE با کد IEEE 802.15.1 استاندارد شده است. 

نسخه ی جدید فناوری بلوتوث یا همان بلوتوث 5، قادر به ارائه IoT (اینترنت اشیاء) به صورت غیر متصل است و باعث پیشرفته شدن سیستم های کمک ناوبری و تواناهایی مرتبط با مکان یابی در خانه، سازمان و مکان های صنعتی می شود.

SIG) Special Interest Group) در ژوئن 2016 اعلام کرد که در پایان سال 2016 و یا اوائل سال 2017 تکنولوژی بلوتوث 5 ارائه خواهد شد که به واسطه ی آن محدوده، سرعت و ظرفیت پخش پیغام ها افزایش می یابد.​​

ویژگی گسترش محدوده در بلوتوث 5، ارتباطات IoT قدرتمند و ایمنی ارائه می دهد تا به استفاده از این تکنولوژی ساده و ارزان ارتباط اشیاء در خانه، سازمان و فضای باز با اطمینان بیشتری تحقق یابد.

بلوتوث 5 ارسال داده ها را با سرعت بیشتری انجام می دهد و موجب بهینه سازی در پاسخگویی به درخواست ها می گردد.

افزایش ظرفیت پخش داده و همچنین ایجاد اطمینان بیشتر در ارتباطات، نسل بعدی ارتباطات را به سمت سرویس های Connectionless نظیر سیستم های کمک ناوبری و مکان یابی، سوق می دهد و شرکت های SIG را قادر می سازد تا اینترنت اشیائی سازگار و قابل دسترس برای همگان به وجود آورند.

مارک پاول، مدیر اجرایی گروه BSI بر این باور است که بلوتوث 5 با یکپارچه سازی و ساده کردن استفاده از اینترنت اشیاء، تجربه ای متفاوت از این فناوری به مردم می دهد. افزایش محدوده ی عملیات، به دستگاه هایی با تکنولوژی IoT امکان برقراری ارتباط از پشت دیوارهای معمول را می دهند. این در حالی است که افزایش سرعت این تکنولوژی باعث شده تا ازسرعت بالاتری برای انتقال داده و به روز رسانی نرم افزار دستگاه پشتیبانی کند.

بلوتوث نسخه 5 در حالی دارای توان افزایش 800 درصدی ظرفیت انتقال داده ها است که میزان مصرف انرژی را نیز کاهش می دهد. به عبارت دیگر تمامی این امکانات و قابلیت ها همراه با کاهش میزان مصرف انرژی است و این خبر بسیار خوبی برای سازندگان و مصرف کنندگان تلفن های همراه هوشمند است . 
به نظر می رسد که با توسعه فن آوری بلوتوث نسخه ۵ می بایست که منتظر انقلابی در صنعت اینترنت اشیاء یا همان IoT بود. 


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: