راهنمای خرید اسپیکر

راهنمای خرید اسپیکر

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علم در دنیای دیجیتال و صوت و تصویر، هر روز شاهد روانه شدن محصولات جدیدی به بازار هستیم. این محصولات مانند گوشی های هوشمند، تبلت ها، تلویزیون های هوشمند و … همگی در زندگی ما تاثیر بسزایی گذاشته و دارند. بسیاری از افراد جویای تکنولوژی از این محصولات استقبال کرده و در زندگی روزمره خود از آن ها بهره می برند. شما در هر محیطی که باشید مانند خانه، اداره، مراکز تجاری و … با کمی توجه، به اثرات تکنولوژی در پیرامون خود پی خواهید برد.

یکی از مواردی که می توان به آن اشاره کرد، پیشرفت در زمینه صوت و تصویر می باشد. کمپانی های بزرگ در سراسر جهان با بکارگیری فناوری های نو در تلاش اند که محصولات جدید و مهیجی را در این زمینه ارایه دهند.
تلویزیون های 4K ،OLED، اسپیکرها، سینمای خانگی و بلوری و … محصولاتی از این قبیل هستند و این دسته بسیار مورد توجه قرار دارند چرا که ما در خانه و یا ادارات و… از این قبیل محصولات استفاده می نماییم.

یکی از این دسته محصولات اسپیکرها هستند. اسپیکر های مجهز، امروزه با صدای سراوند ( Surround ) و دالبی، گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم را در خانه بسیار مهیج نموده اند. شما با یک تلویزیون و یک اسپیکر مناسب می توانید در منزل یک سینمای خانگی داشته باشید. صدای با کیفیت می تواند تجربه ای به یاد ماندنی از تماشای یک فیلم یا شنیدن یک موسیقی برای شما باشد.

با این مقدمه، اگر شما به دنبال خرید اسپیکر هستید، این راهنمای خرید به شما انواع اسپیکرها و خصوصیاتشان را معرفی نموده و تصمیم گیری را برای خرید یک اسپیکر مناسب استفاده شما آسان می نماید؛ قطعا با خرید یک اسپیکر مناسب از شنیدن صدای موسیقی و تماشای فیلم لذت بیشتری خواهید برد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

1. ملاحظات اولیه

1.1. انتخاب مناسب ترین بلندگو یا سیستم صوتی، مستلزم معین شدن انتظار مصرف کننده از یک سیستم صوتی است. شاید شما نیاز به یک جفت بلندگوی استریوی کوچک در کنار لپ تاپتان دارید تا هنگامی که در محل کارتان به موسیقی گوش می دهید صدای شفاف و تفکیک شده ای دریافت کنید؛ و یا شاید هم به یک سیستم صوتی فوق پیشرفته ای نیاز دارید که هنگام تماشای فیلم صداها را از کانال های گوناگون و مسیر های مختلف دریافت کنید. مهم است که قبل از خرید سیستم صوتی، نیازتان را به وضوح مشخص کنید.

2.1. فضایی که سیستم صوتی در آن مورد استفاده قرار می گیرد از اهمیت زیادی برخوردار است. فضای اتاق بر روی کیفیت صدا بسیار موثر است. محیط های سخت مانند کف پوش چوبی  و پنجره ها، مسیر صوت را منحرف کرده و یا صوت را تضعیف می کنند. سطوح نرم تر مانند پرده ها و فرش قسمت هایی از امواج صوتی را جذب کرده و سطوح نامنظم مانند قفسه کتاب، صدا را پراکنده می کنند.

3.1. به تجربه گوشهایتان احترام بگذارید. اشخاص مختلف سلایق گوناگونی دارند. برخی از اشخاص صداهای بم با حجم زیاد را می پسندند، برخی دیگر صداهای زیر با میزان تفکیک پذیری زیاد. به عنوان مثال اگر شما از موسیقی با صدای بم حجیم لذت می برید، باید سیستم صوتی ای خریداری کنید که ساب ووفر قدرت مندی داشته باشد اما اگر صداهای زیر با میزان تفکیک زیاد را می پسندید، می بایست سیستم صوتی با توییتر های با کیفیت را انتخاب کنید.

2. انواع بلندگوها

1.2. اسپیکر های Floor

این نوع اسپیکرها با پخش صدا از دو طرف چپ و راست، تجربه ی مهیجی از تماشای یک فیلم را برای شما مهیا می کند. همچنین به واسطه پخش موزیک به صورت استریو، شنیدن موسیقی بسیار لذت بخش خواهد بود. این نوع بلندگوها با توانهای مختلفی تولید می شوند و به همین منظور اندازه های گوناگونی نیز دارند.
بلندگوهای فلور عمومی ترین بلندگوها هستند. این نوع بلندگو ها بر اساس قیمت و اندازه ممکن است دارای کانال های تفکیک کننده صدای بم (‌ ساب ووفر ) یا صدای زیر (‌ توییتر ) باشند . اما باید توجه داشته باشید که با توجه به این موضوع تفکیک صداهای زیر و بم در این بلندگوها با کیفیت زیادی اتفاق نمی افتد.

راهنمای خرید اسپیکر

2.2. اسپیکرهای Bookshelf

این نوع اسپیکرها تا حدودی شبیه به اسپیکر های فلور هستند و معمولا صدای باس ( صوت بم با فرکانس پایین ) کمتری ایجاد می کند اما به دلیل اینکه اندازه کوچکتری دارند برای محیط های کوچکتر بسیار مناسب هستند.

با قرار دادن اسپیکرهای Bookshelf بر روی پایه، صدای با کیفیت تری به گوش شما خواهد رسید. افزایش ارتفاع بلندگو از سطح زمین باعث می شود که امواج صوتی به صورت مستقیم به گوش شما برسد. همچنین شما می توانید از این بلندگوها به عنوان بلندگوهای عقب سیستم اسپیکر Surround استفاده کرد.
 

راهنمای خرید اسپیکر

3.2. اسپیکر Center-Channel

برای راه اندازی یک سیستم صوتی سینمای خانگی بهتر است از بلندگوی کانال مرکزی جلوی تلویزیون استفاده کرد. زمانی که یک سیستم صوتی سینمای خانگی احتیاج دارید مهم است که این سیستم صوتی بتواند صدای گفتگوهای میان یک فیلم را با کیفیت پخش کند. با استفاده از این نوع اسپیکرها دیالوگ ها و صداهای فرکانس متوسط را با کیفیت خوبی دریافت می کنید. همانطور که از نام این بلندگو مشخص است، محل قرار دادن این اسپیکر جلوی تلویزیون یا زیر آن و در وسط عرض نمایشگر شما می باشد.
 

راهنمای خرید اسپیکر

4.2. ساب ووفر

صدای باس که فرکانس پایینی دارد و در واقع صدای بم است، به هنگام تماشای فیلم کمک می کند جلوه های صوتی را به صورت واقعی تر بشنوید. همچنین به هنگام گوش دادن به موسیقی، صدای باس موسیقی را مهیج تر می نماید.
شما می توانید ساب ووفر را در هر جایی از اتاق قرار دهید؛ اما برای این که بهترین بازدهی از ساب ووفر خود داشته باشید بهتر است آن را در گوشه یا کنج اتاق قرار دهید تا بهترین صدای باس ایجاد شود.

راهنمای خرید اسپیکر

3. سیستم های کامل صوتی و اسپیکرهای خاص

در بالا دسته بندی اصلی انواع بلندگو ها شرح داده شد. حال به بررسی سیستم های کامل کننده صوتی و اسپیکرهایی که در موارد خاص استفاده می شوند می پردازیم.
سیستم های کامل صوتی که به صورت یک بسته از پیش طراحی شده ارائه می شوند، عموما برای مقاصد خاص تولید شده اند. به عنوان مثال ممکن است شما ترجیح دهید که به جای اینکه خودتان به طراحی و انتخاب بلندگوهای مناسب سیستم سینمای خانگی بپردازید، یک سیستم صوتی سینمای خانگی که از طرف یکی از تولیدکنندگان به نام، طراحی و تولید شده است را انتخاب کنید.

1.3. سیستم های پکیج سراوند

در صورتی که علاقمند هستید که هنگام تماشای فیلم صدای با کیفیت و چند بعدی بشنوید، یک سیستم اسپیکر سراوند می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. این پکیج ها در قیمت ها و انواع گوناگونی در بازار یافت می شوند.
اما بهترین بازدهی صدای سراوند را میتوانید از سیستم 5.1 کانال داشته باشید. این سیستم از 5 اسپیکر راست، چپ، اسپیکر جلو، عقب، مرکز، یک ساب ووفر تشکیل شده است.
به علاوه شما می توانید یک سیستم کامل از این پکیج سینمای خانگی را به صورت کامل به همراه پخش کننده فیلم و صوت (‌ Player )  تهیه کنید.
اخیرا بلندگوهای چپ و راست عقب این نوع سیستم های صوتی به فن آوری بی سیم مجهز شده اند، در این صورت شما به راحتی و با حذف کابل کشی پیچیده در اتاق می توانید بلندگوهای عقبی را در جایی مناسب نصب کنید.

راهنمای خرید اسپیکر

2.3. اسپیکر های قابل حمل

این دسته از اسپیکرها مشکل محدودیت مکانی استفاده از سیستم صوتی را برای شما برطرف کرده و به راحتی قابل حمل می باشند.
این بلندگوهای سبک به راحتی در کیف دستی و چمدان شما جا گرفته و شما می توانید آن را به راحتی با خود حمل نمایید و در هرجا که بخواهید از آن استفاده کنید. این نوع بلندگوها عموما برای لذت بردن از موسیقی بهینه شده اند.
بر روی این اسپیکرها یک کانکتور طراحی شده تا شما بتوانید دستگاه هایی مانند موبایل یا پخش کننده های MP3 را بدون نیاز به هدفون به آن متصل کنید و موسیقی مورد نظر خود را پخش نمایید.
بسیاری از این اسپیکر های قابل حمل یا به اصطلاح Dock ها مخصوص دستگاه های دارای سیستم عامل iOS ساخته شده اند؛ اما مدل هایی نیز برای غیر از سیستم های iOS وجود دارد.

راهنمای خرید اسپیکر

3.3. اسپیکرهای بی سیم یا وایرلس

استفاده از اسپیکرهای بی سیم بسیار راحت و آسان بوده و معمولا از تکنولوژی های بلوتوث، AirPlay و یا Wi-Fi برای دریافت سیگنال های صوتی در ساخت آنان استفاده می شود.
بسیاری از سیستم های اسپیکر بی سیم بسیار جم و جور هستند و شما می توانید آن را در هر نقطه از اتاق خود قرار دهید. کافی است با یکی از فناوری های ذکر شده از طریق تبلت و یا گوشی هوشمند خود به این اسپیکر متصل شوید و موزیک مورد علاقه خود را پخش کرده و آن را کنترل نمایید. سیستم های اسپیکر وایرلس معمولا گسترش پذیر هستند و در صورت نیاز یک یا دو اسپیکر را میتوان به آن اضافه کرد.

راهنمای خرید اسپیکر

4.3. بلندگوهای Sound bar

این دستگاه یک روش راحت برای ارتقا کیفیت صدای تلویزیون شما می باشد. بلندگوهای Sound Bar صدای قوی و سینمایی ارایه می دهند این در حالی ست که فضای بسیار کمتری نسبت به سیستم های صوتی سینمای خانگی اشغال می کنند و همچنین بدون استفاده از سیم های زیاد شما می توانید یک سیستم کامل سراوند داشته باشید. اکثر این سیستم ها مناسب اتاق های کوچکی هستند که صدا در این اتاق ها به دیوار برخورد کرده و منعکس می شود.

بعضی از Sound Bar ها از تکنولوژی های بلوتوث، AirPlay یا وای فای برای دریافت سیگنال از دستگاه های سازگار با آن ها استفاده می کنند. همچنین بلندگوهای Sound Bar ممکن است همراه یک ساب ووفر بی سیم جهت کنترل صدای باس ارائه شوند. شما می توانید این ساب ووفر بی سیم را هرجایی از اتاق حتی زیر کاناپه یا میز قرار داده و به راحتی به صورت بی سیم به آن متصل شوید.
 

راهنمای خرید اسپیکر

5.3. بلندگو های Sound base

این دستگاه بسیار مشابه Sound Bar بوده و مخصوص قرار گرفتن در پایین تلویزیون های کوچک طراحی شده است. Sound Base صدای قوی سینمایی را بدون اشغال کردن حجم زیادی از فضای اتاق، ایجاد می نماید.
بعضی از این دستگاه ها همانند Sound Bar ها از تکنولوژی های بلوتوث، AirPlay یا وای فای برای دریافت سیگنال از دستگاه سازگار با آن ها استفاده می کنند.
 

راهنمای خرید اسپیکر

6.3. اسپیکرهای Architectural

این اسپیکرها مخصوص نصب در داخل دیوار یا بر روی سقف طراحی شده اند، بدون اینکه دکور فضای داخلی شما را تغییر داده یا خراب کنند؛ و به دلیل اینکه در داخل دیوار و یا در داخل سقف قرار میگیرند سیم ها دیگر جلو دید قرار ندارند. حتی این اسپیکرها قابل رنگ آمیزی بوده و به راحتی می توان آن را هماهنگ با دیوار و سقف رنگ زد. همچنین این نوع بلندگوها توانایی پخش صدای سراوندی که شما انتظار داشته باشید را نیز دارند.
 

راهنمای خرید اسپیکر

7.3. بلندگوهای مخصوص کامپیوتر

بدنه بلندگوهای این سیستم ها معمولا از موادی ساخته شده اند که مانع خروج امواج الکترومغناطیس شده و به مانیتور شما آسیب نمی رساند یا باعث خراب شدن تصویر خروجی مانیتور نمی شود.
 

راهنمای خرید اسپیکر

4. مهمترین ویژگی بلند گوها که می بایست در نظر داشته باشید

1.4. فرکانس قابل پشتیبانی ( Frequancy Response )

فرکانس پاسخگویی، محدوده فرکانسی است که یک اسپیکر قادر به ایجاد آن است و واحد آن بر حسب هرتز می باشد. یک اسپیکر هنگامی که در یک حجم صدا و فرکانس مشخص یک سیگنال صوتی تولید می نماید، یک مقدار مشخصی حجم صدا ایجاد می شود. در حالت ایده آل اگر شما حجم صدا را ثابت نگه داشته و فقط فرکانس را تغییر دهید، محدوده فرکانسی که بلندی صدا با تغییر فرکانس ثابت می ماند را فرکانس پاسخ گویی یا Response می گویند.
محدوده شنوایی انسان بین 20Hz تا 20KHz می باشد، پس بهتر است به هنگام خرید یک اسپیکر، اسپیکری که از بیشترین محدوده فرکانسی پشتیبانی می کند را انتخاب نمایید.

2.4. امپدانس بلندگو

به مقدار مقاومت الکتریکی یک آمپلیفایر اسپیکر، امپدانس گفته می شود و واحد اندازه گیری آن برحسب اهم ( ohms ) است. اکثر اسپیکر های طراحی شده دارای 8 اهم امپدانس هستند، و در این امپدانس با اکثر تجهیزات صوتی خانگی به خوبی سازگار خواهند بود. با توجه به اینکه شما از دستگاه های مشخصی برای پخش صدا استفاده می کنید لذا تمام بلندگوهایی که استفاده می کنید همگی باید یک امپدانس یکسان داشته باشند. پس اگر قصد دارید به سیستم صوتی خود اسپیکر جدیدی اضافه نمایید به این موضوع حتما دقت داشته باشید.

3.4. حساسیت اسپیکر ( Sensitivity )

این مشخصه مقدار بلندی صدایی است که یک اسپیکر در توان 1 وات قادر به پخش آن است. این مقدار با واحد دسیبل بر 1 وات ( dBC )  می باشد. کمترین مقدار حساسیت در 1 وات، 88  دسیبل و بیشترین مقدار آن 100 است. هر چقدر حساسیت بلندگو بیشتر باشد، بلندگو به توان کمتری جهت تولید حجم بیشتر صدا احتیاج دارد.

5. جمع بندی

برای انتخاب سیستم صوتی مناسب باید ابتدا سلیقه مصرف کننده سیستم را بدانید، سپس محل مورد نظر جهت استفاده را بررسی نمایید و سپس در نهایت بر اساس شناخت از خصوصیات و مشخصات مهم یک سیستم صوتی، یکی از دو راه زیر را انتخاب نمایید:

  • خودتان سیستم صوتی را طراحی کنید و بلندگوهای مختلف را بررسی و مناسب ترین را انتخاب کنید.
  • یک سیستم صوتی از پیش طراحی شده توسط یکی از تولیدکنندگان به نام سیستم های صوتی را خریداری نمایید.

منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: