نگاهی مختصر به استاندارد Wi-Fi

نگاهی مختصر به استاندارد Wi-Fi

در سالهای اخیر استفاده از فن آوری وای فای به صورت روز افزون در حال افزایش است، تا جایی که کمتر محیطی را می توان یافت که تحت پوشش شبکه وای فای نباشد. پیش از این شاید می توان انتظار داشت که کار خرید تجهیزات وای فای یا شبکه را باید به متخصص این کار سپرد ولی این روزها هر شخصی شبکه یا شبکه های خصوصی وای فای خود را در محل کار و خانه دارد. با توجه به گسترش تولیدات و همچنین افزایش استفاده باید انتظار داشت که اشخاص غیر متخصص دانش خود را در این زمینه افزایش دهند تا بدینوسیله هم انتخابات بهتری در این حوزه انجام دهند و هم در زمان استفاده، از تجهیزات خریداری شده بهینه استفاده کنند. پیش از این مقالات متعددی در خصوص Wi-Fi و نحوه کارکرد یا راهنمای خرید در آرمانیکا نگاشته شده است. پیوند این نوشته ها را در ذیل مشاهده می کنید:

مایمو (MiMO) به زبان ساده
میزان پوشش دهی ( برد )‌ اکسس پوینت وای فای را چگونه تشخیص دهیم ؟
راهنمای خرید اکس پوینت بی سیم (‌وای فای ) 
راهنمای خرید آنتن رادیویی 
چگونه از شبکه بی سیم محافظت کنیم ؟ 
۱۰ راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای 

 در این نوشتار سعی شده تا ابهامات مربوط به استاندارد وای فای در کنار یا مقابل استاندارد IEEE 802.11 به صورت شفاف و مختصر شرح داده شود.

گروهی از شرکت ها در سال ۱۹۹۹ اتحادیه وای فای یا Wi-Fi Alliance را جهت توسعه و بهبود استفاده از شبکه های بی سیم محلی تشکیل دادند. این گروه متشکل از برخی از شرکت های نامدار نظیر موتورولا ست و کمپانی های معظمی نظیر سونی، اپل، مایکروسافت و سامسونگ نیز از این گروه حمایت مالی و معنوی می کنند. از طرفی انجمن مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) در ژوئن سال ۱۹۹۷اولین استاندارد مربوط به شبکه های محلی بی سیم را با کد IEEE 802.11 منتشر کرد. این استاندارد در سال ۱۹۹۹ بازنگری شد و نسخه به روز شده آن با عنوان ISO/IEC 802-11:1999 توسط سازمان استاندارد بین المللی (ایزو) و موسسه استاندارد ملی ایالت متحده آمریکا (ANSI) پذیرفته شد.

– تفاوت استاندارد IEEE با گواهینامه هایی که Wi-Fi Alliance صادر می کند چیست؟

– چرا برخی از محصولات که تحت استاندارد IEEE 802.11 تولید شده اند دارای گواهینامه Wi-Fi نیستند؟ 

– آیا باید تمامی تجهیزات بی سیم استاندارد IEEE یا Wi-Fi را داشته باشند؟

پاسخ سوالات بالا را در ادامه می خوانید.

اتحادیه وای فای یا همان WiFi Alliance، سازمانی ست که فن آوری وای فای را توسعه می دهد و مسئولیت تست و صدور گواهی نامه محصولاتی را که  علاقه مند به دریافت کواهینامه های این سازمان باشند را بر عهده دارد.

اما سوال مهم این است که چرا اصولا باید تجهیزات بی سیم گواهینامه WiFi Alliance را داشته باشند؟

در سالهای ابتدایی توسعه و افزایش استفاده از فن آوری شبکه بی سیم یا آنچه که امروزه نسخه های توسعه یافته و پیشرفته آن را با نام Wi-Fi می شناسیم، مشکلاتی مبنی بر عدم کارکرد تجهیزات تولید کنندگان مختلف با هم وجود داشت. تولید کنندگان با تغییراتی در استاندارد سعی می کردند با افزایش سرعت و ظرفیت ارتباط بی سیم گوی رقابت را در بازار از دیگر رقبا بربایند و خواسته یا ناخواسته سبب می شد که تجهیزات از برند های مختلف در کارکرد با هم مشکل داشته باشند و در برخی از مواقع کارکرد غیر ممکن بود.

با توجه به وجود این مشکل اتحادیه وای فای (WiFi Alliance) سعی کرد تا با تست و اطمینان از کارکرد صد در صد محصولات و با صدور گواهینامه Wi-Fi برای هر دستگاهی به صورت جداگانه از پیش آمد چنین مشکلاتی جلوگیری کند. در حال حاضر همه تجهیزاتی که در بازار محصولات وایرلس تولید و عرضه می شوند برای دریافت گواهینامه از WiFi Alliance اقدام نمی کنند. عدم وجود نشان وای فای روی جعبه محصولات نمی تواند به معنی عدم کارکرد این تجهیزات با دیگر تجهیزات دارای این نشان باشد. شاید یکی از دلایل اینکه برخی از تولید کنندگان اقدامی برای دریافت مجوز اتحادیه وای فای نمی کنند، هزینه های زیاد دریافت این گواهینامه باشد.

نگاهی مختصر به استاندارد Wi-Fi

محصولاتی که در سالهای ابتدایی توسعه فن آوری شبکه بی سیم در اواخر دهه ۹۰ تولید می شدند عمدتا دچار مشکل عدم کار کرد محصولات یک برند با برند دیگر بودند. دلیل این موضوع نیز این بوده است که موسسه IEEE هیچ راهکاری جهت تست تجهیزات و تطابق آنها با استاندارد 802.11 نداشت. در سال ۱۹۹۹ شرکت های طلایه دار تولید تجهیزات بی سیم اتحادیه ای با نام WECA که اختصار عبارت (Wireless Ethernet Compatibility Alliance) است تشکیل دادند . شرکت های تشکیل دهنده این اتحادیه عبارتند از 3Com ,Aironet (Cisco) ,Harris(Intersil) ,Lucent ,Nokia و Motorola. برخی شرکت های دیگر نیز نظیر اپل، مایکروسافت، کوالکام، ال جی، سونی، برودکام و غیره نقش حامیان این اتحادیه را بر عهده داشتند. حامیان اتحادیه WECA نقش تست تجهیزات و همچنین بازاریابی این فن آوری را برعهده داشتند و دارند.

اتحادیه WECA در سال ۲۰۰۲ به Wi-Fi Alliance تغییر نام داد و مقر اصلی آن در تگزاس آمریکا است. این اتحادیه در سال ۲۰۱۲ بیش از ۵۵۰ شرکت عضو داشته است و باعث بسط و توسعه این فن آوری با سرعت باور ناپذیری شد. 

اتحادیه وای فای صاحب نشان تجاری وای فای است و استفاده از آن را روی محصولات کنترل می کند و تنها محصولاتی اجازه استفاده از این نشان را دارند که از پس آزمایشات مورد تایید این اتحادیه بر آمده باشند. 

خریداران تجهیزاتی که این نشان را دارند می توانند از صحت کارکرد دستگاه با دیگر تجهیزات که مورد تایید اتحادیه وای فای بوده است مطمئن باشند. آزمایشات اتحادیه صرفا به بخش رادیویی یا استاندارد های مربوط به شبکه بر نمی گردد. بلکه این آزمایشات شامل مواردی مانند امنیت دستگاه و میزان مصرف انرژي الکتریسیته نیز می شود.

استاندارد بی سیم IEEE 802.11

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد IEEE انجمن مهندسان برق و الکترونیک است که کار استاندارد سازی پروتکل ها و تجهیزات را برعهده دارد. انجمن IEEE در ماه ژوئن سال 1997 استاندارد IEEE 802.11-1997 را به عنوان اولين استانداردِ شبكه‌های محلی بی‌سيم منتشر کرد. اين استاندارد در سال 1999 مجدداً بازنگری شد و نسخه به روز شده آن تحت عنوان IEEE 802.11-1999 منتشر شد. استاندارد جاری شبكه‌های محلی بی‌سيم يا همانIEEE 802.11 تحت عنوان ISO/IEC 8802-11:1999، توسط سازمان استاندارد سازی بين‌المللی (ISO) و مؤسسه استانداردهای ملی آمريكا (ANSI) پذيرفته شده است. تكميل اين استاندارد در سال 1997، شكل گيری و پيدايش شبكه سازی محلی بی‌سيم و مبتنی بر استاندارد را به دنبال داشت. استاندارد 1997، پهنای باند 2Mbps را تعريف می‌كند با اين ويژگی كه در شرايط نامساعد و محيط‌های دارای اغتشاش (نويز) اين پهنای باند می‌تواند به مقدار 1Mbps كاهش يابد. روش تلفيق يا مدولاسيون در اين پهنای باند روش DSSS است. بر اساس اين استاندارد پهنای باند 1Mbps با استفاده از روش مدولاسيون FHSS نيز قابل دستيابی است و در محيط‌های عاری از اغتشاش (نويز) پهنای باند 2Mbps نيز قابل استفاده است. هر دو روش مدولاسيون در محدوده باند راديويی 2.4GHz عمل می‌كنند. يكی از نكات جالب توجه در خصوص اين استاندارد استفاده از رسانه مادون قرمز علاوه بر مدولاسيون‌های راديويی DSSS و FHSS به عنوان رسانه انتقال است. ولی كاربرد اين رسانه با توجه به محدوديت حوزه عملياتی آن نسبتاً محدود و نادر است. گروه كاری 802.11 به زير گروه‌های متعددی تقسيم می‌شود.

نگاهی مختصر به استاندارد Wi-Fi

در جدول زیر انشعابات پر کاربرد استاندارد 802.11 را مشاهده می کنید:

نگاهی مختصر به استاندارد Wi-Fi

منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: