گجت های گامشمار چگونه کار می کنند ؟‌

گجت های گامشمار چگونه کار می کنند ؟‌

​اکثر فن آوری های پوشیدنی از یک شتاب سنج سه محوره برای ردیابی حرکت در جهت های مختلف استفاده می کنند و برخی از آن ها برای اندازه گیری میزان چرخش و تغییر جهت از ابزاری به نام ژیروسکوپ بهره می گیرند.

علاوه بر این، درون این دستگاه ها از ارتفاع سنج استفاده می شود که به کمک آن می توان ارتفاع طی شده، میزان ارتفاع کوه پیمایی، یا تعداد پله های بالا رفته را اندازه گیری کرد.

گجت های گامشمار چگونه کار می کنند ؟‌

تمامی این اطلاعات برای تجزیه و تحلیل و مطالعه ی فعالیت ها ثبت می شوند و هرچه تعداد سنسورهای دستگاه های تناسب اندام بیشتر باشد، داده های دقیق تری توسط این دستگاه ها جمع آوری می گردند.

اندازه گیری میزان شتاب، تکرار، مدت و شدت حرکت توسط این سنسورها به دستبندهای تناسب اندام کمک می کند تا بتوانند تفاوت میان حرکت در جاده و تکان دادن دست برای افراد را متوجه شوند. 

فیت بیت یکی از شرکت هایی است که در زمینه ی تولید دستگاه های تناسب اندام فعالیت می کند. ردیاب های تناسب اندام این شرکت از یک شتاب سنج سه محوره برای شناسایی حرکت کاربر استفاده می کنند. با اتصال شتاب سنج به بدن می توان میزان شتاب یا حرکت (جا به جایی) را محاسبه کرد.

ردیاب تناسب اندام با تجزیه و تحلیل داده های دریافتی، اطلاعاتی راجع به تعداد دفعات، مدت زمان، شدت و الگوی حرکت فرد فراهم کرده تا از این طریق بتواند تعداد پله های بالا رفته، مسافت طی شده، کالری سوزانده شده و کیفیت خواب را تعیین کند.

استفاده از 3 محور در شتاب سنج، آن را قادر می سازد تا بتواند حرکت افراد در جهت های مختلف را شناسایی کرده و از این طریق اندازه گیری دقیق تری نسبت به مدل های تک محوره انجام دهد.

گجت های گامشمار چگونه کار می کنند ؟‌

ردیاب های Fitbit از یک الگوریتم که با دقت زیادی برای شمارش قدم ها تنظیم شده است، استفاده می کنند. این الگوریتم به گونه ای طراحی شده که به دنبال الگوی حرکتی افراد (که شاخصی برای شمارش حرکت است) می گردد.

یک شرط برای شناسایی الگوی حرکت این است که گام برداشته شده به اندازه ی کافی بزرگ باشد. گجت های تناسب اندام و سلامتی فیت بیت بر اساس قد و جنسیت، میزانی را به عنوان گام یک فرد در نظر می گیرند. (این میزان می تواند در نرم افزار Fitbit ویرایش شود.) الگوریتم گجت های گامشمار با تعریف یک آستانه این موضوع را پیاده سازی می کند.

در این روش چنانچه یک حرکت و میزان شتاب ناشی از آن در آستانه ی تعریف شده باشد، این حرکت به عنوان یک قدم محسوب می شود. چنانچه مقادیر محاسبه شده در این حرکت به میزان آستانه ی تعریف شده نرسد، الگوریتم، حرکت را به عنوان یک قدم در نظر نمی گیرد.

گاهی ممکن است عواملی غیر از گام برداشتن (مانند سواری در یک جاده ی پر دست انداز)، باعث ایجاد شتابی در حد آستانه شود و حرکت به عنوان قدم شمارش شود.

همچنین الگوریتم ممکن است، تعداد قدم های طی شده را به میزان کمتری شمارش کند. (آستانه ی تعریف شده ی کافی برای شتاب یک حرکت ایجاد نشود)

برای مثال قدم زدن بر روی یک سطح نرم مانند فرش مخمل ممکن است باعث شود حرکت کافی برای شمارش قدم ایجاد نشود.

گامشمارهای تناسب اندام Fitbit که دارای قابلیت شمارش پله هستند، از یک سنسور ارتفاع سنج استفاده می کنند و قادرند بالا رفتن یا پایین آمدن از ارتفاع را بسنجند.

گامشمار فیت بیت زمانی یک پله را ثبت می کند که فرد در یک مرحله حدود 30 سانتی متر بالا برود. و جالب است بدانید که این محاسبات در زمان پایین رفتن از پله ها انجام نمی شود.

ردیاب فیت بیت برخی از بالا و پایین رفتن ها نظیر بلندی هایی که در ورزش های دوی ثابت مثل کار با دستگاه تردمیل یا دیگر تجهیزات ورزشی ایستا ایجاد می شوند را به عنوان پله محاسبه نمی کند.

بر اساس الگوریتم فیت بیت شما تنها زمانی یک طبقه را با پله بالا رفته اید که حدود ۳۰۰ سانتی متر (‌ یا ۱۰ پله ۳۰ سانتی متری ) را پیموده باشید. 

گجت های گامشمار چگونه کار می کنند ؟‌

تولید کنندگان گجت های ردیابی حرکت و گامشمار در تلاشند تا با بهره گیری از الگوریتم ها و ارتقاء سخت افزاری قطعات و تجهیزات دستگاه های تناسب اندام، کارآیی بهتری برای محصولات حوزه تناسب اندام و سلامتی ارائه کنند.

در این راستا، شرکت فیت بیت ماموریت خود را طراحی محصولاتی می داند که الهام بخش زندگی سالم و فعال تر باشد و هدف مهم سلامتی و تناسب اندام کاربران را تحقق بیشتری بخشد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: