برنامه ریزی خواب با استفاده از محصولات و نرم افزارهای فیت بیت

برنامه ریزی خواب با استفاده از محصولات و نرم افزارهای فیت بیت


همانطور که در تمامی نوشته های پیش از این نیز به آن اشاره شده است، فیت بیت صرفا یک گجت برای تناسب اندام و کاهش وزن نیست. محصولات Fitbit برای بهبود کیفیت و شیوه زندگی طراحی شده است. یکی از امکانات محصولات فیت بیت پیگیری وضعیت خواب کاربران است. کاربر می تواند برای خواب در نرم افزار فیت بیت (Fitbit app) برنامه ای تنظیم کند و با کمک گجت فیت بیت نحوه پیشرفت برنامه را پیگیری نماید. جهت اطلاع از نحوه پیگیری برنامه خواب توسط محصولات فیت بیت با ما در این نوشته همراه باشید. 

چرا باید برنامه خواب منظم داشته باشیم؟

تحقیقات علمی نشان داده است که خوابیدن و بیدار شدن در یک زمان معین و منظم به انسان ها کمک می کند که خواب بهتر و با کیفیت تری داشته باشند. همچنین در این تحقیقات مشخص است که خواب نامناسب و کم می تواند در دراز مدت تاثیرات فراوانی در سلامتی انسان ها داشته باشد. (مرجع مطالعات) همچین مطالعات دیگری نشان می دهد که خواب ناکافی و نامنظم می تواند شانس ابتلا به بسیاری از بیماری های روانی و جسمی مضمن را افزایش دهد. (مرجع مطالعات) با توجه به این موضوع برنامه ریزی برای خواب به موقع و منظم می تواند تاثیر به سزایی در افزایش کیفیت زندگی و سلامتی انسان ها داشته باشد.

فیت بیت چگونه تشخیص می دهد که افراد به چه میزان خواب احتیاج دارند؟ 

پزشکان توصیه می کنند که افراد بزرگ سال در هر ۲۴ ساعت به میزان ۷ الی ۹ ساعت در شب بخوابند. (مرجع)‌ از طرفی برنامه خواب افراد می بایست که با زندگی و نیازهای شخصی آنها منطبق باشد. با وجود ۵ یا تعداد بیشتری تجربه خواب که فیت بیت از کاربران تجربه می کند می تواند میزان متوسط خواب کاربر را محاسبه کرده و برای او یک برنامه خواب پیشنهاد کند. اگرچه ممکن است که این برنامه درست یا منطبق با نیازهای افراد نباشد، به عنوان مثال ممکن است فردی در یک هفته استفاده از یکی از گجت های فیت بیت برنامه خواب خوب یا منظمی نداشته باشد اما تنها راه نرم افزار فیت بیت برای پیشنهاد برنامه خواب همین تجربه است. لذا کاربر می تواند به صورت دستی اهداف و برنامه خواب خود را در نرم افزار فیت بیت (Fitbit App) وارد کند.

برای برنامه ریزی دستی برنامه خواب، در صورتیکه از قبل زمان و مدت خواب خود را پیگیری نکرده باشید می توانید میزان خواب کافی مورد نیازتان را تخمین بزنید. با تنظیم این برنامه خواب تخمینی می توانید از این پس خواب مورد نیاز خود را با کمک نرم افزار فیت بیت به صورتی دقیق تر بررسی و پیگیری نمایید. 

 آیا نیاز است که برای زمان خوابیدن یا بیدار شدن برنامه ریزی و هدف تعیین کرد؟‌

با تعیین زمان خوابیدن و بیدار شدن می توانید چرخه خواب منظم تری را برنامه ریزی کنید و این موضوع مطمئنا هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت به کیفیت سلامت و زندگی شما کمک شایانی خواهد نمود. پس از مدت یک یا چند ماه (بسته به افراد مختلف گوناگون است)‌ ساعت بیولوژیک بدن شما برنامه خوابتان را تنظیم می کند. در این صورت زمان دقیق به خواب رفتن بدن به صورت خودکار وارد برنامه خواب شده و صبح نیز در زمان معین قادر خواهید بود که بدون کمک ساعت یا هر عامل دیگری از خواب برخیزید. این چرخه منظم و پایدار خواب کمک می کند که در طول روز احساس خستگی کمتری کنید و نشاط و شادابی بیشتری داشته باشید. 

آیا به اهداف برنامه ریزی شده برای خواب دست یافته اید؟ 

برای اینکه به اهداف خواب تنظیم شده دست پیدا کنید سعی کنید که با اختلاف نیم ساعت از زمان هدف گزاری شده بخوابید یا بیدار شوید. در این صورت شما به این هدف دست یافته اید و نرم افزار Fitbit نیز این را متوجه شده و در آن روز برای نشان دادن دست یابی به اهداف خواب از یک ستاره استفاده می کند. نمونه این موضوع را در عکس زیر مشاهده می کنید. 

برنامه ریزی خواب با استفاده از محصولات و نرم افزارهای فیت بیت

چگونه زمان خواب و بیداری را در نرم افزارFitbit  تنظیم کنیم؟‌

تنظیم زمان خواب و بیداری در نرم افزار فیت بیت در سیستم عامل iOS (تلفن هوشمند اپل) و سیستم عامل های اندروید (Android) تقریبا مشابه است. برای نمونه مراحل کار در نرم افزار iOS نشان داده می شود.

برای انجام تنظیمات مراحل زیر را پیگیری کنید (مراحل انجام تنظیمات روی عکس زیر به ترتیب شماره نشان داده شده است)

برنامه ریزی خواب با استفاده از محصولات و نرم افزارهای فیت بیت

۱- در داشبورد نرم افزار فیت بیت روی دکمه تنظیمات خواب کلیک کنید. 

۲-  در این صفحه اطلاعات خواب جمع آوری شده در روزهای گذشته را مشاهده می کنید. در واقع اطلاعات نشان داده شده در این صفحه آخرین اطلاعات جمع آوری شده از وضعیت خواب کاربر است. برای انجام تنظیمات مربوط به زمان خواب روی دکمه تنظیمات (عکس چرخ دنده در بالای صفحه)‌ کلیک کنید. 

۳- در این صفحه می توانید اهداف مربوط به خواب را برنامه ریزی کنید. این اهداف عبارتند از: یک- مدت خواب در شبانه روز (مثلا ۸ ساعت)‌، دو- زمان خوابیدن (مثلا ساعت ۲۳) و سه-زمان بیدار شدن از خواب (‌مثلا ساعت ۷ صبح). علاوه بر این تنظیمات در پایین صفحه امکان روشن کردن یادآور (Reminder) را نیز خواهید داشت. این امکان نیم ساعت قبل از زمان خوابیدن و در زمان بیدار شدن با ایجاد لرزش (Vibration) در دستبند به شما هشدار می دهد. توجه داشته باشید که اطلاعاتی که در این صفحه وارد می کنید کاملا شخصی ست و مطمئنا بین دو کاربر متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است شخصی بنا به شرایط ساعت ۱ بامداد بخوابد و ساعت ۹ صبح از خواب برخیزد و فرد دیگری ساعت ۹ شب بخوابد و ساعت ۳ بامداد از خواب بیدار شود. ممکن است شخصی به ۶ ساعت و شخص دیگری به ۱۰ ساعت خواب در شبانه روز احتیاج داشته باشد. پس سعی کنید اطلاعاتی را که مناسب شماست پیدا کنید. البته که فیت بیت هم با اطلاعاتی که در روزهای آینده جمع آوری می کند به شما کمک خواهد کرد. 

۴- در این صفحه اطلاعاتی را که وارد کرده اید می بینید. در صورت نیاز می توانید آن را تغییر دهید. 

۵- صفحه آخر (‌شماره ۵) در واقع همان صفحه شماره ۲ است که با ایجاد تنظیمات جدید دچار تغییرات شده است. از این پس باید چند روز صبر کنید تا فیت بیت اطلاعات مربوط به خواب را جمع اوری کند و در نهایت با بررسی اطلاعات بتوانید وضعیت خواب و بیداری را بسنجید. 


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: