درجه حفاظت (ip rating) چیست و چه مفهومی دارد؟

درجه حفاظت (ip rating) چیست و چه مفهومی دارد؟

برای اکثر افراد پیش آمده که در هنگام مشاهده مشخصات محصولات الکترونیکی، خصوصا دستگاه‌هایی که در فضای باز نصب می‌شوند (مثل دوربین‌ های مداربسته)، با عباراتی از قبیل IP68، IP44، IP67 و یا اصطلاح درجه حفاظت روبرو شده باشند.

درجه حفاظت (ip rating) یا کد آی پی (ip code) اصطلاحی در استاندارد بین المللی ICE 60529 است که میزان حفاظت تجهیزات الکترونیکی در برابر نفوذ جامدات مانند حفاظت از آسیب در اثر تماس دست و انگشت های بدن، آب و گرد و غبار به داخل محفظه های آن ها را نشان می دهد.

این استاندارد با استفاده از کلمه ی IP و دو رقم در ادامه ی آن بیان می شود. رقم اول بین 0 تا 6 است و میزان حفاظت در برابر جسم سخت خارجی را مشخص می کند. رقم دوم بین 0 تا 8 است و نشان دهنده ی میزان حفاظت در برابر نفوذ آب است. به بیان ساده تر رقم اول حفاظت جامدات و رقم دوم حفاظت مایعات و فقط و فقط آب را نشان می دهد.

برای مثال یک سوئیچ با درجه حفاظت IP22، در برابر ورود هر جسم جامد با قطر 12.5 میلی متر و یا بیشتر، مقاومت می کند و در هنگام چکیدن آب به صورت عمودی ایمن و آسیب ناپذیر است. خوب است بدانید که هر چه این رقم ها بزرگتر باشند میزان حفاظت دستگاه بالاتر است.
دو جدول زیر با توضیح درخصوص اعدادی که در یک درجه حفاظت ممکن است به چشم بخورد، به خریداران یا دارندگان دستگاه های الکترونیکی کمک می کند تا از میزان درجه حفاظت دستگاه باخبر شوند و در خریداری یا نگهداری آن بهتر عمل کنند.

توضیح رقم اول درجه حفاظت :

درجه حفاظت (ip rating) چیست و چه مفهومی دارد؟

توضیح رقم دوم درجه حفاظت :

درجه حفاظت (ip rating) چیست و چه مفهومی دارد؟

با یک مثال نحوه ی استفاده از دو جدول بالا روشن می شود. برای نمونه در درجه حفاظت IP68، عدد 6 که عدد اول محسوب می شود، نشان می دهد دستگاه در برابر نفوذ گرد و غبار محفوظ است و عدد 8 بیان کننده ی این است که دستگاه ضد آب و برای استفاده ی دائم در آب ساخته شده است.
اما در میان درجه حفاظت های مختلف، برخی از آن ها کاربرد بیشتری دارند و در اکثر دستگاه ها دیده می شوند. در ادامه این درجه حفاظت های رایج بیان شده اند.

درجه حفاظت (ip rating) چیست و چه مفهومی دارد؟

منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: