راهنمای تنظیمات تحت وب اکسس پوینت های اکس کلیم

راهنمای تنظیمات تحت وب اکسس پوینت های اکس کلیم

برای تنظیم و مدیریت اکسس پوینت های Xclaim سه راه حل ساده که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند در دسترس کاربران قرار داده شده است. اولین و ساده ترین راه حل، استفاده از نرم افزار تلفن هوشمند هارمونی است تا حتی کسانی که اطلاعات بسیار کمی در مورد IT دارند نیز بتوانند از آن استفاده کنند و در مقاله “راهنمای نصب و راه اندازی اکسس پوینت های اکس کلیم توسط نرم افزار موبایل اپلیکیشن هارمونی” به طور مفصل در مورد آن توضیح داده شده است. راه حل دوم سیستم رایانش ابری (CloudManager) است که برای مدیریت تعداد نامحدودی اکسس پوینت Xclaim در مکان های مختلف طراحی شده است. اما سومین راه، استفاده از مدیریت تحت وب مانند اکثر تجهیزات شبکه است.

برای استفاده از مدیریت تحت وب Xclaim به این نکته می بایست توجه کرد که قبلا نباید از دو روش دیگر استفاده شده باشد و اگر از نرم افزار هارمونی استفاده شده باشد ابتدا می بایست اکسس پوینت را ریست کرد و اگر به CloudManager اضافه شده باشد می بایست وارد حساب کاربری CloudManager شد و اکسس پوینت مورد نظر را حذف کرد. در ادامه مراحل ورود و استفاده از امکانات مدیریت تحت وب اکسس پوینت های Xclaim توضیح داده شده که ما در اینجا از اکسس پوینت Xclaim Xi-3 برای تست استفاده کرده ایم.

ورود به سیستم

برای شروع به کار با این اکسس پوینت ها و ورود به مدیریت تحت وب آنها می توان آن را به روتر و یا حتی لپ تاپ متصل کرد. در صورت استفاده از روتر و DHCP سرور می بایست IP اکسس پوینت را توسط مک آدرس آن از داخل تنظیمات DHCP سرور یا روتر بدست آورد و با وارد کردن IP اکسس پوینت در مرورگر وب، صفحه ورود مدیریت تحت وب نمایش داده می شود.
اما اگر این اکسس پوینت با کابل شبکه به پورت LAN کامپیوتر یا لپ تاپ متصل شود برای آنکه بتوان به IP پیش فرض اکسس پوینت یعنی 192.168.0.1 دسترسی داشت می بایست IP کامپیوتر را در رنج همین IP پیش فرض قرار داد. برای تغییر IP کامپیوتر کافیست 5 مرحله زیر را طی کرد.

  1. وارد قسمت “Network and Sharing Center” کامپیوتر شده و گزینه “Change adapter settings” انتخاب کرده.
  2. روی کارت شبکه مورد نظر کلیک راست و گزینه “Properties” را انتخاب کرده.
  3. بر روی IPv4 کلیک و گزینه “Properties” انتخاب کرده.
  4. بر روی گزینه “Use the following IP address” کلیک و IP مورد نظر که بطور مثال می تواند 192.168.0.10 باشد و در Subnet mask عدد 255.255.255.0 را تایپ و OK را کلیک کرده.
  5. روی گزینه OK صفحه “Ethernet Properties” کلیک کرده تا صفحه بسته شود.
راهنمای تنظیمات تحت وب اکسس پوینت های اکس کلیم

با گذارندن این 5 مرحله IP کامپیوتر تغییر می کند و حال با تایپ 192.168.0.1 در مرورگر وب صفحه ورود به مدیریت تحت وب نمایش داده می شود که نام کاربری پیش فرض آن xclaim-mfg و رمز عبور پیش فرض آن mfg-admin12 است.

راهنمای تنظیمات تحت وب اکسس پوینت های اکس کلیم

امکانات مدیریت تحت وب Xclaim

1. مشاهده وضعیت دستگاه

بطور کلی در قسمت Status می توان مشخصات و جزیئیات اکسس پوینت را مشاهده کرد که در قسمت Device اسم دستگاه، مک آدرس و مکانی که بطور دلخواه در تنظیمات می توان آن را نوشت، مشاهده می شود. همچنین می توان مدل فریم ور اکسس پوینت را مشاهده کرد که اگر نسخه های بالاتر آن ارائه شده دستگاه را بروزرسانی کرد تا از امکانات جدید Xclaim بهره برد.

راهنمای تنظیمات تحت وب اکسس پوینت های اکس کلیم

2. مشاهده وضعیت اینترنت

در این قسمت IP اکسس پوینت که DHCP سرور به آن اختصاص داده یا به صورت دستی (Static) وارد شده را می توان مشاهده کرد و با کلیک بر روی Renew DHCP می توان از DHCP سرور یک IP جدید برای اکسس پوینت درخواست و اختصاص داد.

راهنمای تنظیمات تحت وب اکسس پوینت های اکس کلیم

3. مشاهده وضعیت فرکانس 2.4GHz

در این قسمت می توان وضعیت هر چهار SSID اکسس پوینت را بطور جداگانه بررسی کرد که چه کسانی با چه دستگاه هایی به اکسس پوینت متصل اند. در تستی که کارشناسان آرمانیکا با اکسس پوینت Xi-3 انجام داده اند اسم یکی از چهار SSID را armanica گذاشته اند و همانطور که در عکس زیر مشاهده می شود یک تلفن هوشمند با سیستم عامل Android با مک آدرس مشخص به شبکه بی سیم armanica متصل شده است. با کلیک بر روی مک آدرس هر دستگاه می توان از جزئیات مصرف کاربر از شبکه با خبر شد. در قسمت وضعیت فرکانس 5GHz نیز می توان همین اطلاعات را در مورد دستگاه هایی که شبکه بی سیم 5GHz متصل شده اند، مشاهده کرد.

راهنمای تنظیمات تحت وب اکسس پوینت های اکس کلیم

4. تنظیمات دستگاه

در قسمت Configuration با رفتن به قسمت Device می توان اسم اکسس پوینت و محلی که دستگاه نصب شده است را نوشت تا در صورت داشتن چندین اکسس پوینت از اسم آنها بتوان آنها را متمایز کرد و مدیریت آنها آسان تر کرد. همچنین می توان رمز ورود به سیستم مدیریت تحت وب را تغییر داد تا امنیت این سیستم بیشتر شود. برای ثبت این تغییرات تنها کافیست گزینه “Update Settings” را کلیک کرد و برای بازگشت به تنظیمات قبلی یک گزینه به نام “Restore previous settings” تعبیه شده است.

راهنمای تنظیمات تحت وب اکسس پوینت های اکس کلیم

5. تنظیمات اینترنت

این قسمت برای تنظیمات IP اکسس پوینت است که می توان VLAN مناسب اکسس پوینت که DHCP سرور طبق قانون آن VLAN به اکسس پوینت IP اختصاص دهد را انتخاب کرد یا می توان به صورت دستی و انتخاب گزینه Static مشخصات IP اکسس پوینت را به طور کامل وارد کرد. باید توجه کرد که این IP همان آدرس IP است که برای ورود به مدیریت تحت وب اکسس پوینت در مرورگر وب وارد می شود. در مورد DNS می توان هم به صورت خودکار و هم به صورت Manual آی پی مناسب DNS سرور را تایپ کرد.

راهنمای تنظیمات تحت وب اکسس پوینت های اکس کلیم

6. تنظیمات فرکانس 2.4GHz

در این قسمت می توان تنظیمات کلی و تنظیمات جزئی هر SSID را انجام داد. در تنظیمات کلی یعنی در بخش “Common” می توان بهترین کانال شبکه وایرلس و پهنای باند کانال را تغییر داد. می توان کانال شبکه را “Auto” انتخاب کرد تا دستگاه خودش به طور خودکار بهترین کانال را انتخاب کند اما می توان توسط نرم افزار های رایگان Wi-Fi Analyzer بهترین کانال که کمترین تراکم را داشته باشد پیدا و برای شبکه بی سیم 2.4GHz انتخاب کرد.

راهنمای تنظیمات تحت وب اکسس پوینت های اکس کلیم

با رفتن به تنظیمات هر SSID می توان آن را فعال و اسم شبکه بی سیم را تغییر داد تا با رمزعبور های جداگانه ای که با استاندارد WPA می توان تعیین کرد کاربران گروه های مختلف به SSID های مختلف متصل شوند. همچنین می توان برای هر SSID یک VLAN انتخاب کرد تا به کاربرانی که به SSID مختلف متصل می شوند از طرف DHCP سرور IP های مختلفی از VLAN های تعیین شده اختصاص یابد و مدیریت شبکه وایرلس هم مانند شبکه کابلی به راحتی انجام شود. همچنین برای مدیریت مصرف هر شبکه بی سیم می توان با انتخاب گزینه “Edit Settings” سرعت دانلود و آپلود را محدود کرد و در آخر روی گزینه ” Update Settings” کلیک کرده تا تغییرات مورد نظر ذخیره شود.

اگر این اکسس پوینت را به مودم متصل کرده باشید برای نصب XClaim فقط کافیست گزینه “Enabled” قسمت “Wireless Availbility” و قسمت “Broadcast SSID” یک SSID را انتخاب کنید و اسم و پسورد مناسب شبکه بی سیم را تایپ و ذخیره کنید.

7. بازگردانی به تنظیمات کارخانه

در مواقعی که اکسس پوینت اکس کلیم در دسترس نیست یا بطور مثال روی سقف نصب شده است می توان بدون آنکه از دکمه Reset آن استفاده کرد دستگاه را ریست و یا بدون آنکه کابل PoE ان را جدا کرد دستگاه را خاموش کرد. با رفتن به قسمت Reboot/Reset می توان باانتخاب گزینه Reboot now اکسس پوینت را خاموش و روشن کرد و با انتخاب گزینه Reset Now تمام تنظیمات اکسس پوینت را به تنظیمات پیش فرض کارخانه باز گرداند.

راهنمای تنظیمات تحت وب اکسس پوینت های اکس کلیم

8. تست

برای تست و Ping کردن IP های مختلف با این اکسس پوینت می توان به قسمت “Diagnostics” مراجعه کرد و IP مورد نظر را تایپ و گزینه Ping را کلیک کرد تا از بر قراری ارتباط با اینترنت یا کاربران مطمئن شد.

راهنمای تنظیمات تحت وب اکسس پوینت های اکس کلیم

بعد از انجام تمام تنظیمات لازم می بایست IP لپ تاپ یا کامپیوتری که تغییر داده شده را به حالت اولیه بازگرداند تا بتوان دوباره به شبکه قبلی متصل و از آن استفاده کرد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: