چگونه می توان به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کرد ؟

چگونه می توان به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کرد ؟

این روزها فروشگاه های اینترنتی در حال افزایش هستند. یکی دو سالی ست که تقریبا این امکان به وجود آمده است که می توان هر گونه کالا یا خدماتی را به صورت آنلاین تهیه کرد. از لباس و کفش گرفته تا اجناس خاص و تخصصی در زمینه های گوناگون همه و همه، همین جا به فاصله فشردن چند دکمه کیبورد در خدمت کاربران اینترنتی ست.

این موضوع تسهیلات بسیاری را فراهم کرده است و دسترسی به احتیاجات را بسیار ساده تر از قبل کرده است، اما سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح می شود این است که چگونه می توان به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کرد ؟
در صورتیکه مبلغ فاکتور به صورت آنلاین از طریق درگاه اینترنتی به فروشگاه اینترنتی پرداخت شود آیا تضمینی برای دریافت سرویس مناسب وجود دارد یا خیر ؟
آیا ممکن است که فروشگاه اینترنتی کلاه بردار باشد ؟
و بسیاری سوالات دیگر که در ذهن افراد نقش می بندد.
در این نوشتار راهکار نحوه اطمینان و اعتماد به یک فروشگاه اینترنت را به شما معرفی می کنیم.

در هر کشوری سامانه های مختلفی جهت ایجاد قوانین و چهارچوب کاری سایت ها و فروشگاه های اینترنتی وجود دارد. نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کارهای اینترنتی راهکار مرکز توسعه تجارت الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت تایید هویت کسب و کارهای اینترنتی در کشور عزیزمان ایران است.

هر وب سایتی جهت دریافت مجوز خرید و فروش برخط (online) نیاز است که قبل از شروع به کار از این سامانه مجوز دریافت کند. صاحبان کسب و کارهای اینترنت جهت دریافت مجوز مشهور به اینماد می بایست که اطلاعات کامل کسب و کار خود را در این سامانه اظهار کنند.

این اطلاعات شامل اظهار شخصیت حقوقی یا حقیقی صاحب یا صاحبان کسب کار، اطلاعات سامانه آنلاین و همچنین اطلاعات مرتبط با کالاها یا خدماتی ست که به صورت آنلاین ارائه می شود.

در تصاویر زیر برخی از اطلاعاتی که در این سامانه اظهار می شود قابل مشاهده است :

تصویر ۱ : اطلاعات صاحب فروشگاه ( شخصیت حقیقی ) که می بایست به سامانه اظهار شود.

چگونه می توان به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کرد ؟

تصویر ۲ : اطلاعات سامانه آنلاین که می بایست به اینماد اظهار شود.

چگونه می توان به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کرد ؟

تصویر ۳ : اطلاعات حوزه کالا یا خدماتی که در کسب و کار آنلاین ارائه می گردد.

چگونه می توان به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کرد ؟

در نهایت بعد از اظهار اطلاعات فوق، سامانه اینماد این اطلاعات را بررسی می کند و در صورتیکه کسب و کار اینترنتی، جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیک تایید شود، اینماد به کسب و کار اعطا می شود و سایت اینتنرنتی می بایست که این نماد را مانند تصویر زیر در وب سایت خود اعلام کند.

چگونه می توان به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کرد ؟

نکته مهمی که در خصوص این نماد و نشان دادن آن روی سایت وجود دارد این است که این نماد یک عکس نیست. عکس نماد روی سایت از طریق یک پیوند به صورت اتوماتیک از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کارهای اینترنتی تولید می شود. با کلیک روی این عکس می بایست صفحه ای مانند آنچه در تصویر زیر می بینید باز شود.

چگونه می توان به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کرد ؟

صفحه بالا به دو نکته بسیار مهم باید توجه شود.

  1. آدرس صفحه باز شده، می بایست که همانطور که در عکس با کادر قرمز مشخص شده است www.enamad.ir شروع شود.
  2. آدرس و مشخصات ذکر شده در این صفحه می بایست با مشخصات ذکر شده در سایت مطابقت داشته باشد.

در صورتیکه وب سایتی موفق به اخذ اینماد شده باشد، می تواند مجوز اتصال به گیت وی بانکی را دریافت کند.

تا اینجا مشخص است، در صورتیکه وب سایتی به گیت وی بانکی معتبر متصل و دارای اینماد باشد، تمامی اطلاعات هویتی خود را اظهار کرده است و این اطلاعات در پایگاه داده مرکز توسعه تجارت الکترونیک ثبت شده است.

کسب و کارهای اینترنتی در قبال دریافت این مجوزات چهارچوبی را می پذیرند، جزئیات این چهارچوب از طریق این پیوند در سایت اینماد قابل مطالعه است، اما مهمترین نکات این تعهد به قرار زیر است :

1. کسب و کارهای اینترنتی نباید کالا یا خدماتی را ارائه کنند که با قوانین جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد.

2. مصرف کننده می بایست ۷ روز از زمان خرید کالا یا خدمات جهت انصراف از خرید خود فرصت داشته باشد. (‌ برخی از وب سایت ها نظیر آرمانیکا بیش از هفت روز به خریدار گارانتی عودت وجه خرید را می دهند ) اما باید در نظر داشته باشید که این گارانتی عودت وجه خرید دارای چهار چوبی ست که در سایت ها می بایست که اعلام شود.

چهارچوب آرمانیکا در مهلت تست 15 روزه به این قرار است :

جهت ایجاد خدمات پس از فروش مناسب برای کاربران سایت، آرمانیکا با همکاری تامین کنندگان کالا این امکان را ایجاد نموده است که کلیه کالاها تا 15 روز پس از تحویل به خریدار دارای مهلت تست باشد و هر گونه نقص فنی در دستگاه شامل خدمت تعویض بی قید و شرط باشد. قابل ذکر است که این خدمت فراتر از خدمت گارانتی محسوب می شود.

لازم به توجه است که ایرادهای اعلام شده توسط مشتری، توسط کارشناسان خدمات پس از فروش آرمانیکا کنترل و بررسی می شود و در صورت تائید وجود نقص فنی، کالا مشمول استفاده از این خدمت می شود. قابل ذکر است که این خدمت شامل استفاده نادرست از محصول که سبب آسیب شده باشد نخواهد شد. آسیب های فیزیکی ناشی از حمل و نقل شامل استفاده از این سرویس نمی شود و مربوط به خسارت در هنگام حمل و نقل است که بر اساس رویه های تعریف شده در قسمت مربوطه قابل پیگری ست. در صورتیکه به هر دلیل ( نظیر اتمام موجودی کالا در انبار یا پایان تولید کالا از سوی تولید کننده و مسائلی از این دست ) آرمانیکا نتواند کالای معیوب شامل این سرویس را با کالا سالم و نو جایگزین نماید، مبلغ فاکتور خرید را به حساب خریداران عودت خواهد داد.

3. کسب و کارهای اینترنتی موظف هستند که کالا ها و خدمات را با صداقت به مشتریان خود معرفی کنند و قیمت آنها را به روشنی به خریدار اعلام نمایند و خریدار موظف است که قبل از خرید کالا تصمیم نهایی به خرید کالای مشخص را اخذ نموده و در مورد مناسب بودن قیمت آن اطمینان حاصل کند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: