10 راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi )

10 راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi )

این روزها استفاده از شبکه های بی سیم گسترش فراوانی یافته است و در هر زمان که در اطراف خود جستجو کنید حتما چندین شبکه وای فای مختلف را مشاهده می کنید.
شبکه های وای فای به نحوی مانند شبکه های برق و آب این روزها جزوی از زیر ساخت ساختمان ها محسوب می شوند.

10 راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi )

طبیعی است که با افزایش استفاده از شبکه Wi-Fi افراد بسیاری به فکر بهینه سازی پوشش و استفاده بهتر از این شبکه ها باشند. افراد بسیاری قبل از خرید اکسس پوینت ( Access Point ) وای فای ( Wi-Fi ) اقدام به بررسی و خواندن راهنمای زیادی در این باره می کنند.

در آرمانیکا سعی شده است تا با تهیه و انتشار مطالب علمی و تجربی، به کاربران اطلاعات خوبی در این زمینه ارائه شود.
پیش از این دو مقاله منتشر شده است، اولین نوشته ” راهنمای خرید اکسس پوینت ” است و دیگری نوشته ای است در خصوص ” تشخیص میزان پوشش دهی اکسس پوینت “.
علاوه بر این نوشته ها در این مقاله سعی شده است تا 10 راهکار برای تهیه اکسس پوینت بهتر و استفاده بهینه از آن ارائه شود. در ادامه این 10 راهکار را به ترتیب اهمیت مشاهده می کنید.

1. همواره سعی کنید که از آخرین فن آوری ها استفاده کنید.

با توجه به افزایش استفاده از اکسس پوینت های Wi-Fi این روزها طراحان و سازندگان این نوع تجهیزات سعی کرده اند تا با گسترش و به کارگیری فن آوری های پیشرفته در محصولات، هر روز محصولات بهتری را در بازار ارائه دهند. یکی از کاراترین این فن آوری ها که کمک شایانی در پوشش بهتر می کند فن آوری Beamforming و MiMo است. فن آوری بیم فورمینگ (‌ به فارسی: شکل دهی گلبرگ آنتن ) عموما در اکسس پوینت های گرانتر استفاده می شود اما فن آوری MiMo در بسیاری از اکسس پوینت های ارزان قیمت یا با قیمت متوسط که مخصوص استفاده در خانه است نیز به کار رفته است.

به هر حال هر زمانی که قصد تهیه یک اکسس پوینت را دارید سعی کنید که آخرین فن آوری ها را انتخاب کنید. مهم نیست که چند ماه دیگر اکسس پوینت های بهتری در بازار وجود دارد، این مهم است که امروز بهترین را انتخاب کرده اید و این یکی از بهترین روش هاست برای اینکه تا حدودی اطمینان داشته باشید که بهترین و موثرترین پوشش و سرعت شبکه را خواهید داشت. این روزها Wi-Fi 802.11AC آخرین فن آوری در وای فای است. این استاندارد قابلیت توزیع 1.7 گیگابایت پهنای باند را دارد. نکته مهمی که باید هنگام انتخاب اکسس پوینت باید مد نظر قرار داد این است که استانداردهای A/B/G قدیمی هستند و استاندارد N و AC جدیدتر و به روزتر هستند. در ضمن به خاطر داشته باشید که برای حداکثر کارایی در صورتیکه اکسس پوینتی انتخاب می کنید که از استاندارد AC پشتیبانی می کند، سیستم کاربر نیز می بایست که از این استاندارد پشتیبانی کند. در غیر این صورت هزینه ای که بابت انتخاب اکسس پوینت به روز پرداخت کرده اید بهینه نبوده است.

2. بهترین نقطه را جهت نصب اکسس پوینت انتخاب کنید.

10 راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi )

اکسس پوینت ممکن است ظاهر شیکی نداشته باشد، اما این دلیل نمی شود که آن را در کمد یا کابینت پنهان کنید. برای اینکه بهترین سیگنال دهی را داشته باشید بهتر است که اکسس پوینت را در جایی نصب کنید که اطراف آن باز باشد و با دیوار، در یا کمد محصور نشود. سپس اگر آنتن های اکسس پوینتی که خریده اید از نوع آنتن خارجی ست، آنها را به حالت عمودی قرار دهید و اکسس پوینت را در ارتفاعی مثلا نصف ارتفاع سقف نصب کنید. همچنین بهتر است که اکسس پوینت را در مرکز خانه قرار دهید، با اینکه کار در همه جای خانه آنتن دهی یکسان و بهینه ای خواهید داشت.

3. بهترین کانال رادیویی را انتخاب کنید.

اکسس پوینت یک دستگاه رادیویی است. دستگاه های رادیویی هنگام کارکرد چالش های خاص خود را دارند و زمانی که از این دستگاه ها در کنار یکدیگر استفاده می کنیم، هر دستگاه برای دیگر دستگاه ها ایجاد نويز رادیویی می کند. شما ممکن است ادیب باشید یا نقاش، نیازی نیست که زیاد در این مورد چیزی بدانید یا در مورد آن تحقیق کنید. کافی ست به روشی که در اینجا شرح داده می شود بهترین و کم نویز ترین کانال رادیویی را انتخاب کنید و بقیه کارها را به عهده اکسس پوینت بگذارید.

تمامی اکسس پوینت ها قسمتی برای انجام تنظیمات شبکه بی سیم دارند. همان قسمتی که نام شبکه بی سیم خود را در آنجا تنظیم می کنید یا برای اتصال به اکسس پوینت کلمه عبور انتخاب می کنید. در این قسمت معمولا گزینه ای به نام channel وجود دارد. مانند آنچه در عکس زیر می بینید.

10 راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi )

همانطور که ملاحظه می کنید در حال حاضر اکسس پوینت مورد استفاده ما در کانال 9 کار می کند. برای اینکه بدانیم استفاده از کانال 9 بهینه است یا خیر باید از Spectrum View استفاده کنید. برخی از اکسس پیونت ها امکان اسپکتروم ویو دارند و برخی نیز این امکان را ندارند. اکسس پوینتی که ما از آن استفاده می کنیم امکان Spectrum View ندارد لذا ما برای بررسی وضعیت اسپکتروم از نرم افزاری به نام Wirelessmon استفاده کرده ایم. این نرم افزار امکانات بسیار زیادی دارد. به هر حال برای دیدن وضعیت Spectrum از این نرم افزار استفاده شد و آنچه که در عکس زیر می بینید نتیجه بررسی اسپکتروم توسط این نرم افزار است.

10 راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi )

همانطور که در کادر قرمز مشخص شده در عکس بالا مشاهده می کنید، تمامی کانال ها با میزان نویز هر کانال مشخص شده است. کانال های نشان داده شده با رنگ قرمز وضعیت بسیار وخیمی به لحاظ نویز دارند. کانال هایی که با رنگ آبی نشان داده شده است وضعیت نویز بهتری دارند و کانال های مشخص شده با رنگ سبز نویز کمتری دارد. همانطور که مشاهده می کنید نرم افزار کانال 2 را به عنوان کانالی که هیچ نویزی ندارد معرفی کرده است. لذا با توجه به این موضوع از میان کانال های نشان داده شده در تصویر بالا بهترین انتخاب کانال 2 است. با استخراج شماره بهترین کانال از نرم افزار WirelessMon آن را در تنظیمات شبکه بی سیم در اکسس پوینت وارد کنید و از این پس مطمئن باشید که بهترین کانال را انتخاب کرده اید. توجه داشته باشید که این کار را هر از چند گاهی باید انجام دهید. به عنوان مثال هر دو ماه یا سه ماه یکبار.

4. اکسس پوینت های مجاور تنها منابع ایجاد نویز و تداخل نیستند.

10 راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi )

اکسس پوینت های همسایه و مجاور تنها منابع ایجاد نویز و تداخل نیستند. بهتر است بدانید که مایکروفر ها، تلفن های بی سیم پاناسونیک، کنترل از راه دور برخی از تلویزیون ها و عمده تجهیزات بی سیم خانگی از فرکانس مشابه ( 2.4 گیگاهرتز ) اکسس پوینت های Wi-Fi استفاده می کنند. توصیه می کنیم که برای فرار از ایجاد تداخل تجهیزات این چنین از اکسس پوینت های دو بانده ( Dual Band ) استفاده کنید ( 2.4/5.8GHz ) در صورتیکه در حال حاضر اکسس پوینتی دارید که تک باند است، بهترین توصیه ای که می توان در این خصوص داشت این است که اکسس پوینت را در حداکثر فاصله ممکن از این تجهیزات نصب کنید. برای تاکید بیشتر قابل ذکر است که 802.11a تنها در فرکانس ۵.۸ گیگاهرتز، 802.11b/g در فرکانس 2.4 گیگا هرتز، اکسس پوینت های 802.11n ممکن است در هر فرکانس و به صورت پایه در فرکانس 2.4 گیگا هرتز و 802.11AC به صورت ذاتی در هر دو فرکانس کار می کنند.

5. با ایجاد امنیت بیشتر از دستبرد دزدان وای-فای در امان باشید.

10 راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi )

همواره افرادی هستند که استفاده از اکسس پوینت و پهنای باند اینترنت شما برایشان جذاب است. توجه داشته باشید که اتصال به اکسس پوینت شما و استفاده از آن می تواند کارآیی شبکه شما را پایین بیاورد. استفاده از رمز عبور WPA یک امر ضروری است. این نوع پسورد از نوع WEP قوی تر است اما در عین حال هک کردن این نوع رمز عبور نیز کار سختی نیست. توصیه می کنیم از SSID پنهان استفاده کنید در این صورت کسی قادر به دیدن اکسس پوینت شما نخواهد بود. زمانی که از پسورد WPA و SSID پنهان استفاده می کنید، می توانید برای محکم کاری از فیلتر MAC هم استفاده کنید در این صورت می توانید تا حدود زیادی مطمئن باشید که کسی غیر از شما از اکسس پوینتان استفاده نمی کند.

10 راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi )

6. نرم افزار ها و کاربران خورهء پهنای باند را کنترل کنید.

10 راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi )

برخی از نرم افزارها نظیر Torrent و IDM، بازی های آنلاین و برخی از کاربران خوره پهنای باند اینترنت هستند. جالب است بدانید که این روزها گاهی احساس می شود که افرادی هستند که بیماری دانلود از اینترنت را دارند. به هر حال این کاربران یا نرم افزارها را باید کنترل کرد. در صورتیکه این کاربران یا نرم افزار ها کنترل نشوند، کندی اینترنت که حاصل نحوه استفاده آنها ست به تمامی کاربران شبکه وای فای منتقل خواهد شد. خوشبختانه قابلیتی به نام QoS – Quality of service یا سطح کیفیت سرویس در بسیاری از اکسس پوینت ها وجود دارد.

10 راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi )

همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید شما می توانید با استفاده از QoS به برخی از کاربران با رنج IP متفاوت یا به برخی از سرویس ها نظیر سرویس HTTP اولویت بیشتری بدهید. در این صورت استفاده بیش از حد برخی از کاربران یا نرم افزارها تاثیر کمتری در کیفیت سرویس بقیه کاربران خواهد داشت.

7. ​برای افزایش برد اکسس پوینت کاردستی درست کنید و به اکسس پوینتتان کلک بزنید.

بسیاری از اوقات ممکن است که اکسس پوینت را در محلی نصب کنید که یک طرف آن دیوار است و اصلا احتیاج ندارید که اکسس پوینت پشت خود پوشش ایجاد کند. در این مواقع بهتر است که از آنتن جهت دار استفاده کنید. در عکس زیر نمونه ای از یک آنتن جهت دار را ملاحظه می کنید.

10 راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi )

برای اتصال آنتن جهت دار ابتدا باید مطمئن شوید که اکسس پوینتتان به شما اجازه جدا کردن آنتن های همه جهته را می دهد یا خیر. از طرفی ممکن است که اکسس پوینتتان چند آنتن داشته باشد و این هزینه اضافه برایتان توجیه نداشته باشد.
توصیه می کنیم که خودتان دست به کار شوید و از دور ریختنی هایی که حتما دم دستتان پیدا می شود یک کار دستی درست کنید. از یک قوطی نوشابه یا ورقه های آلومینیومی یک ابزار درست کنید و آن را به نحوی که در عکس زیر می بینید به اکسس پوینت وصل کنید.
بعد از انجام اینکار باورتان نمی شود که حداقل 20-30 درصد کارایی بهتری از اکسس پوینتتان خواهید دید.

10 راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi )

8. اکسس پوینتتان را هک کنید، قوی تر می شود.

10 راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi )

اکسس پوینتان معمولا قدرت رادیویی بیش از آن چیزی دارد که به شما نشان می دهد. تولید کنندگان معمولا برای اینکه بتوانند مجوز سازمان های رگولاتوری نظیر FCC را بگیرند ناچار به محدود کردن توان رادیویی هستند. اکسس پوینتتان را هک کنید تا بتوانید از حداکثر توان رادیویی بهره ببرید.

البته این موضوع توصیه نمی شود و صرفا به عنوان یک راه حل در مواقع ضروری عنوان می شود. اکسس پوینت با توان بالای رادیویی می تواند برای سلامتی انسان مضر باشد.

برای این منظور از نرم افزار dd-wrt استفاده کنید. توسعه دهندگان این نرم افزار معمولا برای بسیاری از اکسس پوینت های پر استفاده در بازار نسخه از Firmware را توسعه داده اند که به شما امکان استفاده از توان رادیویی بالاتر را می دهد. در این صفحه مدل اکسس پوینتتان را جستجو کنید و در صورتیکه نسخه Firmware اکسس پوینتتان پیش از این تولید شده باشد می توانید از آن استفاده کنید. در سایت این هکرها می توانید روش نصب این نرم افزار را روی اکسس پوینتتان بیابید.

9. از اکسس پوینت های قدیمی که دیگر از آنها استفاده نمی کنید به عنوان تکرار کننده ( Extender/Repeater ) استفاده کنید.

10 راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi )

در صورتیکه راهکارهای بالا هنوز موجب افزایش کیفیت شبکه وای فای به اندازه ای که انتظار دارید نشده است، می توانید از اکسس پوینت های قدیمی ای که دیگر از آنها استفاده نمی کنید به عنوان تکرار کننده سیگنال استفاده کنید. در صورتیکه همچین چیزی در خانه یا در دسترستان ندارید می توانید آنها را به صورت دست دوم یا نو با قیمت های بسیاری خوبی از بازار تهیه کنید. برای اینکه یک اکسس پوینت در حالت Repeater یا Extender کار کند نیاز دارید که همچنین قابلیتی در اکسس پوینت وجود داشته باشد. در صورتیکه اکسس پوینتتان همچین قابلیتی را ندارد می توانید از dd-wrt استفاده کنید. این نرم افزار می تواند قابلیت تکرار کننده بودن را به اکسس پوینت اضافه کند.

10. هر از چند گاهی اکسس پوینتتان را خاموش و روشن کنید.

10 راهکار برای بهتر شدن کارایی اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi )

اکسس پوینت ها کامپیوترهایی embeded هستند که برای کار خاصی طراحی شده اند. تجربه نشان داده است که هنگامی که مدت طولانی ای روشن می مانند یا اینکه افراد زیادی به آنها متصل می شوند، به اصطلاح هنگ می کنند. یک خاموش و روشن ساده می تواند بسیاری از مسائل را حل کند. در این نوشته نسبتا کوتاه فرصت برای توضیح دلیل علمی این کار نیست، اما مطمئن باشید در صورتیکه هر یکی دو روزی یکبار اکسس پوینتتان را خاموش و روشن کنید، می توانید انتظار داشته باشید که کارایی بهتری داشته باشد. در صورتیکه می خواهید این کار به صورت اتوماتیک انجام شود، می توانید از Firmware های dd-wrt استفاده کنید. این Firmware ها امکان Reset اتوماتیک را فراهم کرده اند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: