وای فای موج ۲ یا Wave 2 چیست؟‌

وای فای موج ۲ یا Wave 2 چیست؟‌

این روزها در بازار تجهیزات بی سیم اصلاح Wave 2 را زیاد می شنویم. فرق این فن آوری و استاندارد جدید با اسلاف آن در چیست؟ در صورتیکه این روزها سراغ خرید اکسس پوینت وای فای رفته باشید، حتما متوجه شده اید که کم کم تعداد تولیدات با استاندارد 802.11ac در حال کاهش و تولیدات با استاندارد 802.11ac Wave 2 در حال افزایش است. گرچه تجهیزات با استاندارد Wave 2 قیمت بالاتری دارند! اما سوال مهم این است که استاندارد Wave 2 چه مزایایی نسبت به استاندارد 802.11ac دارد و چرا بهتر است که در این زمان هزینه بیشتری را برای خرید محصولی با این استاندارد پرداخت کنیم.

نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که استاندارد Wave 2 به عنوان یک بروز رسانی از استاندارد 802.11ac ارائه شده است و یک فن آوری یا استاندارد کاملا جدید نیست. در واقع برای بهبود کارایی 802.11ac و افزایش پهنای باند و پوشش، برخی به روز رسانی هایی روی استاندارد 802.11ac انجام شده و در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی به عنوان یک استاندارد در اتحادیه Wi-Fi پذیرفته شده است.

در ادامه ی این نوشتار ۴ تغییر مهمی که در استاندارد 802.11ac Wave 2 رخ داده است را مطالعه می کنید.

وای فای موج ۲ یا Wave 2 چیست؟‌

۱- با این استاندارد می توانید سرعت وای فای گیگابیتی را تجربه کنید.

اگرچه در استاندارد Wi-Fi 802.11ac نیز وعده ی سرعت انتقال داده گیگابیتی به کاربران داده شده بود، ولی هرگز در شرایط واقعی هیچ کاربری امکان استفاده از این قابلیت را نداشت و دستیابی به سرعت انتقال گیگابیتی صرفا در تنظیمات آزمایشگاهی ممکن بود. اما 802.11ac Wave 2 درهای فن آوری را به سوی وای فای گیگابیتی باز کرده است. روی کاغذ 802.11ac از نهایت سرعت انتقال داده ۱.۳ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کرد! این درحالی ست که رسیدن به این سرعت انتقال در شرایط واقعی امکان پذیر نبود. با بروز رسانی هایی که روی این استاندارد صورت گرفته 802.11ac Wave 2 روی کاغذ از نهایت سرعت ۲.۳۴ گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند و در صورتیکه حتی در شرایط واقعی رسیدن به نصف این سرعت انتقال هم ممکن باشد، باز هم سرعت انتقال داده گیگابیتی خواهد بود.

۲- استفاده از فن آوری Mu-MiMo

پیش از این در نوشتاری نحوه کار فن آوری MiMo را شرح داده ایم. مهم است که بدانید فن آوری های مایموی قدیمی که بیش از یک دهه قبل به تجهیزات وای فای اضافه شده بودند، در یک زمان فقط با یک کاربر ارتباط برقرار می کردند و به همین دلیل نام این فن آوری Su-MiMo مخفف عبارت Single user Multiple input Multiple output بود. اما فن آوری (Mu-MiMo (Multi user Multiple input Multiple output از چند کاربر همزمان پشتیبانی می کند.

پشتیبانی از Mu-MiMo به معنی استفاده بهینه از فضای فرکانسی ست و این موضوع می تواند سبب پوشش بهتر، پهنای باند پایا و مطمئن و در کل تجربه ی بهتری از شبکه وای فای باشد.

وای فای موج ۲ یا Wave 2 چیست؟‌

۳- استفاده از عرض باند ۱۶۰ مگاهرتزی

در وای فای 802.11ac از عرض باند های ۲۰، ۴۰ و ۸۰ مگاهرتز پشتیبانی می شد، این در حالی ست که در 802.11ac Wave 2 از عرض باند ۱۶۰ مگاهرتزی نیز پشتیبانی می شود. یکی از مزایای استفاده از عرض باند بزرگتر دستیابی به پهنای باند تقریبا ۲ برابر است که به عنوان مزیت شماره ۱ مطرح شد. اما نکته مهم تر این است که استفاده از عرض باند بیشتر می تواند ضامن سرعت انتقال داده با ثبات بیشتر باشد.

۴- پهنای باند با انعطاف پذیری بیشتر

در استاندارد Wave 2 از کانال های بیشتری در باند فرکانسی ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می شود. پشتیبانی از تعداد کانال بیشتر به معنی پشتیبانی از تعداد کاربر همزمان بیشتر است و لذا می توان انتظار داشت که استاندارد 2 Wave در مقایسه با استاندارد 802.11ac با استفاده از یک اکسس پوینت هم تعداد کاربر بیشتر و هم پهنای بیشتری را ارائه کند.

بر اساس آماری که توسط اتحادیه وای فای ارائه شده است، حدود ۶۵ درصد از دستگاه هایی که در بازار وجود دارد هم از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و هم از فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می کنند. 

با توجه به موارد ارائه شده به نظر می رسد که پرداخت هزینه ۲۰ تا ۳۰ درصدی برای خرید یک اکسس پوینت که از استاندارد 802.11ac Wave 2 پشتیبانی می کند، در مقابل خرید یک اکسس پوینت 802.11ac می تواند به صرفه باشد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: