بررسی فیت بیت Blaze

بررسی فیت بیت Blaze

فیت بیت یکی از به نام ترین تولید کنندگان محصولات پیگیری سلامتی و تناسب اندام است که در سالهای اخیر هر ساله محصولات جالبی را در نمایشگاه CES در لاس وگاس معرفی کرده است. در نمایشگاه CES 2016 فیت دو مدل جدید Fitbit Blaze و Fitbit Atla را معرفی کرده است. در این نوشتار سعی شده است تا فیت بیت Blaze از نزدیک بررسی شود.

زمانی که کمپانی Fitbit در نمایشگاه CES 2016 محصول Blaze را معرفی کرد، بسیاری اندیشیدند که این ساعت هوشمند رقیب Apple Watch است. فیت بیت Blaze حدود ۱۵۰ دلار از ساعت هوشمند اپل ارزان تر است و این در حالی ست که از یک نمایشگر لمسی رنگی بهره می برد، قابلیت های معروف محصولات فیت بیت را جهت پیگیری تناسب اندام و سلامتی و توانایی نگهداری ۵ روز شارژ را در باطری خود دارد و در عین حال از همه دیگر محصولات فیت بیت زیبا تر و مدرن تر است و بر خلاف برادر بزرگترش Surge قابلیت تعویض کردن بند را نیز دارد.

اما آنچه که در ادامه مطالعه می کنید تجربه ما از تست و بررسی این محصول است. نکته اول و حائز اهمیت این است که فیت بیت Blaze یک ساعت هوشمند به مفهوم مرسوم این روزها نیست. این دستبند تناسب اندام اولین محصول فیت بیت است که تمامی قابلیت های پیگیری تناسب اندام و سلامتی فیت بیت را در قالبی مدرن و خوش استیل دارد. Blaze در نظر و عمل مانند یک ساعت هوشمند عمل می کند، اما در صورتیکه از آن انتظار داشته باشید که عملکردی نظیر ساعت هوشمند اپل یا دیگر ساعت های هوشمند اندرویدی داشته باشید، حتما نا امید خواهید شد. سوال مهمی که در نظر هر کسی نقش می بندد این است که آیا Blaze این شایستگی را دارد که در مقابل رقبا پیروز باشد؟

سخت افزار

بررسی فیت بیت Blaze

فیت بیت Blaze از دو قسمت تشکیل شده است، قسمت اول بند آن است که به یک فریم استیل ضد زنگ متصل شده است. قسمت دوم یک صفحه چهار گوش است که به واقع تمام قابلیت های Blaze در آن خلاصه شده است. در صفحه جلویی این قطعه یک نمایشگر رنگی و لمسی تعبیه شده است و در صفحه پشتی حسگرهای اندازه گیری ضربان قلب وجود دارد. سه کلید عملیاتی در اطراف این صفحه چهارگوش وجود دارد که برای انجام تنظیمات و تعویض نرم افزارها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده کافی ست که صفحه چهارگوش را در فریم استیل روی بند جایگزاری و بند روی مچ دست بسته شود.

مدل پایه که قیمتی حدود ۲۰۰ دلار دارد با یک بند ورزشی که در سه رنگ مشکی، آبی، بنفش و دو اندازه بزرگ و کوچک ارائه می شود. اگر علاقه داشته باشید از بند دیگری غیر از آنچه که در پک اصلی عرضه شده است استفاده کنید کافی ست که تنها یک بند جدید خریداری کنید و صفحه چهار گوش Blaze را از بند قبلی به بند جدید منتقل کنید. سه بند به عنوان ابزار جانبی Blaze عرضه شده است : یکی بندی ست که به صورت اوریجینال در پک Blaze وجود دارد که بند کلاسیک نام گرفته و قیمت این بند حدود ۳۰ دلار است. بند کلاسیک در سه رنگ مشکی، آبی و بنفش و دو سایز بزرگ و کوچک عرضه می شود. بند دوم یک بند چرمی ست که در سه رنگ مشکی، قهوه ای و طوسی و در دو اندازه کوچک و بزرگ با قیمتی حدود ۱۰۰ دلار عرضه شده است. بند سوم بند استیل ضد زنگ است. رنگ این بند رنگ اوریجینال استیل را دارد و در یک اندازه که قابل تغییر است عرضه می شود. قیمت بند استیل حدود ۱۳۰ دلار است.

بررسی فیت بیت Blaze

حتی اگر چند بند برای Blaze نداشته باشید، بازهم نیاز دارید که برای شارژ کردن آن Blaze را از بند در آورده و در یک شارژر پلاستیکی قرار دهید. در آوردن Blaze از درون غلاف استیل و جاگذاری آن کار ساده ای است، فیت بیت معتقد است که نحوه بیرون آمدن ترکر (Tracker) از درون فریم استیل و جاگزاری آن درون فریم تجربه لذت بخشی را به کاربران می دهد.

بررسی فیت بیت Blaze

فیت بیت قول داده است که باطری Blaze حدود ۵ روز دوام دارد این ادعایی ست که در تست و بررسی ما نیز به آن رسیده ایم. البته اگر شما جزو آن دسته از ورزشکارانی باشید که روزانه مدت زیادی ورزش می کنند انتظار این است که باطری Blaze مدت کمتری دوام داشته باشد. در آزمایش ما در طول ۵ روز ۳ بار ورزش به مدت هر بار یک ساعت انجام شده است و در این حال باطری Blaze حدود ۵ روز دوام داشته است.

زمانی که Blaze را روی مچ دست می بندید، بسیار راحت تر از آن چیزی ست که انتظار می رود. Blaze وزن بسیار کمی دارد آنقدر که پس از مدتی استفاده دیگر وجود آن را احساس نخواهید کرد. بند پلاستیکی که در بسته بندی اصلی Blaze وجود دارد برای فعالیت های ورزشی مناسب ترین است، اما در دیگر مواقع از نظر نویسنده بند استیل احساس بهتری را به کاربر منتقل می کند. بند پلاستیکی Blaze بسیار خوب و راحت است اما در مقایسه با بند پلاستیکی یا ورزشی ساعت هوشمند اپل باید اعتراف کرد که اپل بهتر است. به هر حال با قیمتی حدود ۲۰۰ دلار به نظر می رسد که کیفیت قابل قبول است. اما در مورد بند چرمی این حس وجود ندارد. برای تهیه بند چرمی می بایست حدود ۱۰۰ دلار پرداخت کنید که قیمت کمی نیست و در مقابل ۱۰۰ دلار کیفیت بالاتری مورد انتظار است.

از نظر نویسنده در مقایسه با دیگر محصولات موجود در بازار در مقابل پرداخت ۲۰۰ دلار هرگز احساس بدی نخواهید داشت. اگر در مقام مقایسه بر آییم Fitbit Blaze مقامی بالاتر از Moto 360 موتورلا و پایین تر از Apple Watch خواهد داشت. اما همه چیز به نظر کاربران بستگی دارد. به قول مدیرعامل شرکت فیت بیت این روزها یک ساعت هوشمند برای آنکه بتواند در بازار پیروز باشد، باید توانایی جلب نظر کاربران را برای استفاده روزانه از آن داشته باشد. در صورتیکه شما طرفدار ساعت های سنتی گران قیمت نظیر امگا نباشید و عادت به استفاده از ساعت های نسبتا ارزان قیمت داشته باشید به نظر می رسد که استفاده روزانه و دائم از Blaze برایتان لذت بخش خواهد بود.

نرم افزار

بررسی فیت بیت Blaze

اکثر محصولات فیت بیت از رابط نرم افزاری ( User Interface ) یکسانی استفاده می کنند. تنها تفاوتی که در رابط نرم افزاری این محصولات ایجاد می شود نحوه نمایش اطلاعات روی دستبند است. تفاوت فیت بیت Blaze با دیگر محصولات در این است که این محصول از یک نمایشگر ۱.۲۵ اینچی رنگی و لمسی با رزولوشن ۲۴۰x۱۸۰ بهره می برد. با وجود این نمایشگر نسبتا بزرگ در مقایسه با دیگر محصولات فیت بیت امکان انجام بسیاری از کارها به صورت مستقیم روی نمایشگر دستبند وجود خواهد داشت.

صفحه Home اصولا یک نمایشگر ساعت است. ۴ امکان برای نمایش ساعت روی صفحه Home وجود دارد که از طریق نرم افزار فیت بیت می توان آن را انتخاب کرد. صفحه Home به صورت پیش فرض ساعت را با استفاده از شکلک ساعت آنالوگ نشان می دهد. نکته جالب و حیرت انگیز در این صفحه این است که اطلاعات بسیار زیادی در این صفحه جای داده شده است. علاوه بر نشان دادن ساعت و تاریخ، با یک اشاره می توانید صفحه را تعویض کنید تا میزان قدم های برداشته شده و کالری مصرف شده را در آن روز ببینید. همچنین با تقه زدن به روی صفحه امکان مشاهده ضربان قلب را نیز خواهید داشت. علاوه بر این روی دایره ساعت آنالوگ میزان قدم های برداشته شده نسبت به میزان پیاده روی روزانه پیشنهادی ( به عنوان مثال ۱۰ هزار قدم ) نشان داده می شود.

به هر حال این صفحه تا حدود زیادی امکان شخصی سازی دارد. به عنوان مثال می تواند انتخاب کنید که ساعت به صورت دیجیتال و با اعداد بزرگتر روی صفحه نمایش نشان داده شود.

با کشیدن صفحه اصلی به سمت راست می توانید به قابلیت های نرم افزاری دستبند، دسترسی داشته باشید، Today, Exercise, FitStar, Timer, Alarms و Setting برخی از این قابلیت های نرم افزاری هستند. صفحه Today بیشتر سعی می کند تا یک سری اطلاعات خلاصه و در عین حال مفید از وضعیت حرکات ورزشی را نشان دهد. اطلاعات ارائه شده در این صفحه شامل قدم های برداشته شده، مسافت طی شده، پله های صعود شده، میزان ضربان قلب و کالری مصرف شده است. تمام این اطلاعات در نرم افزار تلفن همراه فیت بیت به صورت کامل و به جزئیات قابل مشاهده است اما ارائه آنها روی صفحه ساعت امکان مراجعه به این اطلاعات را راحت تر و بیشتر فراهم می آورد.

برخی کاستی ها در نرم افزار Blaze مشاهده شده است که احتمال به زودی در نسخه های آتی حل خواهد شد. یکی از این کاستی ها عدم امکان نشان دادن Active Minute روی صفحه نمایش دستبند است.

یکی دیگر از نرم نرم افزار های نصب شده روی Blaze نرم افزار FitStar است. فیت استار شامل دسته ای از تمرینات ورزشی ست ( ۸ دقیقه تمرینات متوالی برای گرم کردن بدن، ۷ دقیقه تمرینات ورزشی که خود شامل ۱۳ حرکت ورزشی متفاوت است و در نهایت ۱۰ دقیقه تمرینات پایانی ) که توسط مربی شما ( Blaze ) به شما القا می شود. این نرم افزار FitStar امکان هوشمندانه ای ست که به Blaze اضافه شده است و صد البته که بهتر خواهد بود که تمرینات متفاوت تری در این نرم افزار اضافه شود.

در صورتیکه از روی صفحه Home که ساعت را نشان می دهد صفحه را به سمت پایین بکشید صفحه کنترل کننده موزیک تلفن همراه را خواهید دید. علاوه بر این امکان دیدن تماس ورودی تلفن همراه، پیغام های متنی رسیده ( Text Message ) و آلارم های تقویم و … نیز روی Blaze وجود دارد. در مقایسه با ساعت هوشمند اپل ( Apple Watch ) این Notificationهایی که روی Blaze امکان نمایش آنها وجود دارد هیچ است. این در حالی ست که عموم افراد Notification بسیاری از نرم افزار ها نظیر تلگرام، وایبر و مانند آنها را خاموش می کنند. به هر حال Blaze بیش از آنکه برای ساعت هوشمند بودن سعی کرده باشد، تلاش کرده است که یک دستبند پیگیری کنندهء وضعیت سلامتی و تناسب اندام باشد. فیت بیت Blaze قرار است که بیشتر به شما در زمان ورزش کردن کمک کند نه اینکه دائما روی مچ دست شما بلرزد و شما را از دریافت یک لطیفه روی پیامرسان تلگرام مطلع کند. از نظر من که پیش از این از بسیاری از ساعت های هوشمند استفاده کرده ام و آنها را به چشم خریدار بررسی نموده ام این یک مزیت محسوب می شود نه ضعف.

در استفاده

بررسی فیت بیت Blaze

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، آنچه که در مورد ساعت های هوشمند اهمیت دارد این است که باید ببینیم که آیا کاربران ساعت هوشمند علاقه دارند که از محصولی مانند Blaze به صورت روزانه استفاده کنند ؟

آنچه که در مورد Blaze باید گفت این است که Blaze در مقایسه با ساعتی نظیر سری لوکس اپل طراحی آنچنانی ای ندارد و از طرفی طبق سنت همیشگی فیت بیت، دارای قابلیت پیگیری حرکات ورزشی را دارد که در نوع خود در پشت پرده بسیار خوب و بهتر از رقبا کار می کند. در چند روزی که از این ساعت استفاده می کردم Blaze در زمان انجام حرکات ورزشی هرگز مرا تنها نگذاشت و مانند یک مربی در کنار بود.

زمانی که در فضای آزاد شروع به دویدن کردم Blaze با استفاده از سامانه رهگیری تلفن همراه هوشمندم (Apple iPhone 6) شروع به ثبت مسیر روی نقشه نمود. جهت افزایش دقت محاسبه مسیر Blaze از GPS تلفن همراه هموشمندم استفاده کرد و در نهایت نتیجه بهتر از رقبایی نظیر Apple Watch و Garmin بوده است.

با توجه به اینکه همزمان از Blaze و Apple Watch برای پیگیری دو در محیط خارجی استفاده کردم نتایج اعلام شده در Blaze و ساعت هوشمند اپل متفاوت بوده است اما بر اساس محاسبات به نظر میرسد که Blaze دقت بیشتری در محاسبه حرکات ورزشی و کالری سوزانده شده و غیره دارد. به عنوان مثال زمانی که روی تردمیل از اپل واچ استفاده کردم اپل واچ گزارش کرده است که من سریعتر از آنچه که روی تردمیل نشان می دهد دویده ام اما عدد نمایش داده شده روی Blaze با اعداد نمایش داده شده روی تردمیل تفاوت بسیار کمی دارد.

مزیت دیگری که Blaze نسبت به Apple Watch دارد این است که ممکن است شما زمان ورزش کردن فراموش کنید که با ساعت هوشمند یا دستبند ورزشی اعلام کنید که در حال ورزش کردن هستید. اپل واچ این را تشخیص نمی دهد اما Blaze در صورتیکه بیش از ۱۰ دقیقه به حرکات ورزشی تداوم دهید متوجه می شود و در نهایت در پایان روز آن زمان را جزو زمانهایی محسوب می کند که شما در حال ورزش کردن بوده است. این قابلیت Blaze در آزمایش من به خوبی کار کرده است. زمانی که روی تردمیل به آرامی قدم می زدم Blaze این راه رفتن که به منظور گرم کردن عضلات بوده است را جزو زمان ورزش محسوب نکرد اما به محض اینکه شروع به دویدن کردم و ضربان قلب افزایش یافت Blaze متوجه شروع حرکت ورزشی شد و شروع به ثبت آن کرد. در ادامه زمانی که یک زمان کوتاهی را برای نفس گرفتن و رفع خستگی قدم می زدم Blaze این هوشمندی را داشت که زمان ورزش (workout time) را قطع نکند.

رقبا

بررسی فیت بیت Blaze

فیت بیت Blaze چه در خانواده Fitbit و چه در میان دیگر تولید کنندگان رقبای زیادی دارد. نزدیک ترین رقیب Blaze در خانواده محصولات Fitbit دستبند و ساعت هوشمند ورزشی Surge است که تقریبا امکانات مشابهی را ارائه می کند. Surge حدود ۵۰ دلار از Blaze گرانتر است، دارای GPS داخلی ست که Blaze فاقد آن است. در مقابل طراحی Blaze بیشتر شبیه ساعت هوشمند است و قابلیت تعویض بند در آن وجود دارد و همچنین FitStar که برای اولین بار در Blaze ارائه شده است و Surge فاقد آن است.

در میان رقبای دیگر به نظر می رسد که از میان تمامی آن Apple Watch ( قیمت حدود ۳۵۰ دلار و بالاتر ) و Moto 360 (قمیت حدود ۳۰۰ دلار) که هر دو گرانتر از Blaze هستند اصلی ترین رقبای آن محسوب می شوند. اما نتیجه آن است که در صورتیکه به دنبال ساعت هوشمندی هستید که بیشتر روی حرکات ورزشی و تناسب متمرکز باشد Blaze از دیگر رقبا سرتر است اما در صورتیکه به دنبال خرید ساعت هوشمند باشید و اختلاف قیمت موجود اهمیتی نداشته باشد حتما Apple Watch انتخاب عاقلانه تری خواهد بود.

بازخورد حضور Blaze در بازار

استقبال از یک محصول در بازار آن هم بازاری به این سرسختی به عوامل زیادی بستگی دارد. رقابت در بازار ساعت های هوشمند به دو دلیل سخت ست. دلیل اول آنکه رقبا در این بازار بسیار سرسخت و با تجربه هستند. دلیل دوم این است که کاربران یا مشتریان این بازار هم مشتریانی سختی هستند. در این بازار کسی نمی تواند سر مشتریان کلاه بگذارد یا حرفی بزند که بعد به آن عمل نکند. مشتریان این بازار به نوعی از دسته مطلع ترین مشتریان محسوب می شوند. قبل از تهیه محصولات مقالات و مقایسه هایی بسیاری را میخوانند و سپس تصمیم گیری می کنند.

به هر حال در حاضر برای بررسی وضعیت Fitbit Blaze در بازار نیاز است که قبل از هر چیز وضعیت برند Fitbit را در بازار محصولات پوشیدنی بررسی کنیم.

سایت و مجله معتبر Statistica در سال ۲۰۱۵ بررسی را در بین اصلی ترین بازی کنندگان بازار محصولات پوشیدنی تهیه کرده است. در این بررسی میزان محصولات ارسال شده به توزیع کنندگان در سراسر دنیا بین ۵ برند برتر این حوزه یعنی فیت بیت، اپل، سامسونگ، شیائومی و گارمین انجام شده است.

بررسی فیت بیت Blaze

همانطور که در نمودار فوق مشاهده می شود فیت در فصل چهارم سال ۲۰۱۵ فروشی معادل دو برابر فروش اپل در بازار جهانی داشته است و همچنین در فصول دیگر نیز از اپل فروش بیشتری داشته است. شاید بتوان از این بررسی نتیجه گرفت که فیت بیت در بازار محصولات پوشیدنی خوش نام تر از اپل است. البته توجه به این نکته که در بازار محصولات پوشیدنی تعداد محصولات فیت بیت از اپل بیشتر و متنوع تر است. از طرف دیگر پایین تر بودن قیمت محصولات فیت بیت این قابلیت را برای این برند ایجاد کرده است که وسعت بازار بیشتری را در اختیار داشته باشد. اما آنچه که در نهایت نتیجه گیری می شود این است که تعداد محصولات فروخته شده فیت بیت در بازار محصولات پوشیدنی از محصولات اپل بیشتر است.

از طرف دیگر در صورتیکه بخواهیم که وضعیت Blaze را بازار بعد از معرفی آن در نمایشگاه CES 2016 به نظر می رسد که بررسی وب سایت آمازون بهترین کار است. وب سایت آمازون در صفحه Best Sellers و در قسمت مربوط به Smart Watch ها مشاهده می کنید که در این تاریخ (اواسط مارچ ۲۰۱۶) Fitbit Blaze پرفروش ترین است و نام بارها و بارها در این صفحه تکرار شده است.

بررسی فیت بیت Blaze

منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: