راهنمای خرید مودم ADSL

راهنمای خرید مودم ADSL

 فناوری چنان با سرعت تغییر می‌کند و به جلو می تازد که خرید کامپیوتر و تجهیزات شبکه برای افرادی که دانش کافی از پیشرفت‌های هرروزهٔ آن ندارند به کار بسیار دشواری تبدیل شده است. خرید یک مودم DSL کار آسان‌تری خواهد بود اگر خریدار پیش از اقدام برای خرید به مطالعهٔ بیشتری در مورد آن بپردازد، و از فناوری DSL broadband و ویژگی‌هایی که هنگام خرید مودم ها باید مورد توجه قرار داد، آگاهی پیدا کند. مودم ها از سه منبع قابل خریداری هستند:

  • سرویس دهندهٔ اینترنت (ISP)
  • خرده فروشان و نمایندگی های شرکت های سازنده
  • فروشگاه های آنلاین

درک فناوری DSL Broadband

داشتن درک پایه‌ای از نحوهٔ کار DSL، به شما دید واضح تری از مودم DSL می‌دهد. به علاوه خریدار باید بداند به چه نوع مودمی نیاز دارد، امکانات و ویژگی‌های اضافی مورد نیاز خود را بشناسد، و بررسی کند آیا به ترکیبی از مودم و روتر احتیاج دارد یا خیر.

مودم DSL چیست؟

به زبانی ساده، مودم DSL (مخفف digital subscriber line)، کامپیوتر یا روتر را به یک خط تلفن تنظیم شدهٔ DSL برای دستیابی به اینترنت broadband وصل می‌کند. مودم نقطهٔ پایانی سیستم یعنی کاربر را از طریق خط تلفن به نقطهٔ پایانی سرویس دهندهٔ اینترنت که دستگاهی به نام DSLAM (مخفف DSL Access Multiplexer) است وصل می‌کند.

DSL چگونه کار می‌کند؟

سرویس های DSL broadband با استفاده از سیستم سیم‌های مسی در شبکهٔ تلفن عمومی ( PSDN ) کار می‌کنند. اتصالات DSL معمولاً از انواع دیگر اتصال ارزان‌تر هستند، چرا که این نوع اتصالات از بستر ( infrastructure ) موجود استفاده می‌کنند. با این حال یکی از معایب DSL این است که این نوع اتصال تنها در شعاع محدودی از نزدیک‌ترین نقطهٔ اتصال DSL  کارایی دارد. این بدین معنی است که DSLAM سرویس دهنده ای که از آن سرویس می گیرید، نمی تواند از محل سرویس مورد نیاز شما خیلی دور باشد.

فناوری DSL از فرکانس هایی استفاده می‌کند که در ارتباطات صوتی استفاده نمی‌شوند. از فرکانس  0KHz تا 4KHz در ارتباطات صوتی به کار گرفته می‌شود. این در حالی است که محدودهٔ فرکانس  20KHz تا 2.2MHz برای DSL استفاده می‌شود. یک اتصال DSL همیشه وصل است، و از آنجا که از محدودهٔ فرکانس متفاوتی استفاده می‌کند، باعث ایجاد اختلال در خط تلفن برای برقراری تماس نمی‌شود.

چرا مودم DSL بخریم؟

یکی از دلایل رایج خرید مودم های DSL، جایگزین کردن آن‌ با یک دستگاه ازکارافتاده است. اغلب سرویس دهندگان اینترنت گزینهٔ اجارهٔ یک مودم را در اختیار مشتریان خود می‌گذارند. هرچند با احتساب هزینه‌های قرارداد در ماه، خرید یک مودم انتخاب مقرون به صرفه تری خواهد بود. به علاوه ممکن است مودمی که از سرویس دهندهٔ اینترنت اجاره می‌کنید چندان باکیفیت نباشد. اگرچه بعضی از سرویس دهندگان اینترنت، مودم را برای فروش نیز عرضه می‌کنند، پیشنهاد ما تهیهٔ مودم از طرف سوم یا خرید مستقیم از شرکت سازنده است که خریدی ارزان‌تر است و به خریدار قدرت بیشتری در انتخاب ویژگی‌ها و کیفیت مودم می‌دهد.

تفاوت بین روتر و مودم چیست؟

اگرچه مودم و روتر ظاهری مشابه دارند، مودم کاربر را به اینترنت وصل می‌کند، در حالی که روتر اتصال اینترنت را به دستگاه‌های کامپیوتر هدایت می‌کند. یک روتر نمی‌تواند بدون مودم کار کند اما یک مودم می‌تواند بدون روتر کار کند. بعضی از مودم های broadband دارای ترکیبی از ویژگی‌ها و امکاناتی هستند که به طور معمول در تجهیزات دیگر یافت می‌شوند؛ مثلاً اکسس پوینت وایرلس، سوئیچ تعبیه شده، یا کارایی VoIP. به علاوه ترکیب مودم/ روتر هنگامی حاصل می‌شود که یک دستگاه هم به عنوان یک مودم و هم به عنوان یک روتر کار می‌کند. مجهز شدن به یک روتر معمولاً برای مواقعی که بیش از یک دستگاه کامپیوتر به اینترنت وصل می‌شود و سایر تجهیزات نیز به یکدیگر وصل می‌شوند، بهترین راهکار است. مجهز بودن به روتر یک امر اختیاریست، اما مودم دستگاهی است که برای وصل شدن به اتصال DSL broadband حتماً به آن نیاز خواهد بود.

چگونه مودم DSL مناسب را انتخاب کنیم؟

انتخاب مودم DSL مناسب به فاکتورهایی مانند سازگاری (compatibility)، ویژگی‌های مودم، اتصالات و استفادهٔ آسان بستگی دارد. سرعت مودم، طول عمر دستگاه و هر نوع پشتیبانی پس از فروش از دیگر فاکتورهای مهم هستند. جدول زیر ویژگی‌های مهم مودم DSL که در هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد را نشان می‌دهد.

ویژگیتوضیحات
سازگاریمودم DSLای که انتخاب می‌کنید باید با سرویس DSL سازگار باشد. از آنجا که سرویس های مختلف از پروتکل های سیگنال متنوعی استفاده می‌کنند، انواع مختلف اتصال DSL وجود دارد:
-ADSL (asymmetrical digital subscriber line)
-SDSL (symmetrical digital subscriber line)
-HDSL (high data rate)
-VDSL (very high data rate)
یک راه خوب برای شناخت مودم مناسب و مشخصه های ضروری یک مودم، تماس با سرویس دهندهٔ اینترنت است. این کار می‌تواند شروع خوبی برای مقایسهٔ مودم ها با یکدیگر باشد.
مشخصه های دستگاهاز جمله اجزای تشکیل دهندهٔ یک مودم عبارتند از: پورت RJ-11 DSL، دکمه reset، و چراغ هایی که وضعیت روشن/خاموش بودن دستگاه، اتصال Ethernet و انتقال دیتا را نشان می‌دهند. ویژگی‌های اضافی معمولاً شامل فایروال و گذرگاه VPN می‌شود. یک فایروال تعبیه شده نیز معمولاً امنیت را دو چندان می‌کند.
اتصالات ممکنقبل از اینکه اتصال دلخواه خود را انتخاب کنید، حتماً به نیازهای خود توجه داشته باشید. اگر می‌خواهید چندین دستگاه را به یک اتصال اینترنت وصل کنید، مودم شما باید دارای اتصال Ethernet برای اضافه کردن روتر wired یا وایرلس باشد. به علاوه ممکن است بعضی از کاربرها به دنبال ترکیبی از روتر و مودم باشند. بعضی از تجهیزات به جای پورت های Ethernet دارای اتصالات USB است. فناوری Ethernet به طور خاص برای شبکه سازی طراحی شده است و در مجموع پرسرعت تر و قابل اطمینان تر از اتصال USB است. علاوه بر این اتصال Ethernet امکان وصل تعداد بیشتری از تجهیزات را فراهم می‌کند.
استفادهٔ آسانمودم های DSL معمولاً با Apple MACها، کامپیوترهای رومیزی، یا هر کامپیوتری که از IP پشتیبانی کند و اتصال Ethernet داشته باشد، کار می‌کند. با هر مودم معمولاً یک CD راه اندازی و تنظیمات برای کاربران Windows ارائه می‌شود، اما استفاده از این CD در بعضی موارد ضروری نیست؛ در این موارد با وصل مودم، دستگاه شروع به کار می‌کند و نیازی به دخالت کاربر برای تنظیمات نیست.
پشتیبانی پس از فروشبه هر نوع وارانتی پیشنهاد شده توجه کنید. وارانتی معمولاً دستگاه را برای یک یا دو سال پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این به سیاست‌های فروشنده در خصوص باز پس گیری محصول توجه کنید. اگر فردی هستید که با تنظیمات مودمی که خریداری کرده‌اید آشنایی ندارد، حتماً از شرکتی خرید کنید که پشتیبانی پس از فروش تلفنی یا اینترنتی ارائه می‌دهد.
سرعتمودم های DSL در سرعت های متنوع عرضه می‌شود. اگرچه ممکن است سرعت برای ارسال ایمیل‌ و وبگردی های روزانه مهم نباشد، برای آن دسته افرادی که مشتاق بازی‌های آنلاین و تماشای ویدئو هستند، سرعت از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین کاربران باید در هنگام خرید نیازها و انتظارات خود را از سرویس اینترنت در نظر داشته باشند و بر اساس آن‌ها به انتخاب دست زنند.
طول عمر دستگاهفناوری لحظه به لحظه تغییر می‌کند، اما برای اینکه یک محصول تازه خریداری شده به زودی از رده خارج نشود، بهتر است هنگام خرید مدلی را انتخاب کنید که امکان به روز رسانی Firmware آن به طور منظم وجود داشته باشد. Firmware نرم افزاری است که دستگاه را کنترل می‌کند. معمولاً به روزرسانی باعث افزایش سرعت انتقال داده‌ها و بالا بردن امنیت می‌شود.

بعد از بررسی این ویژگی‌ها می‌توانید وارد پروسهٔ خرید شوید: قیمت ها را با هم مقایسه کنید، توضیحات هر محصول و نقدها و نظرات متخصصین و مشتریان را دربارهٔ آن محصول بخوانید تا بتوانید به بهترین نحو انتخاب کنید. به علاوه خوب است به این نکته هم توجه کنید که دستگاه در مکانی که برایش در نظر دارید جا گیرد، و اگر قرار است در معرض دید قرار بگیرد، از نظر ظاهری نیز مطلوب نظر باشد.

پیدا کردن محصول در آرمانیکا

مودم های DSL در بخش تجهیزات شبکه و ارتباطی، زیر مجموعهٔ وایرلس / کارت شبکه / مودم یافت می‌شوند. اگر به دنبال برند یا محصول خاصی هستید در بخش جستجو، کلیدواژه را وارد کنید تا به صفحهٔ مورد نظر خود هدایت شوید.

محصول موردنظر خود را به خوبی بشناسید

آرمانیکا توضیحات جامعی دربارهٔ محصول و مشخصه های آن دارد و همچنین عکس‌های واضحی از محصولات را در اختیار خریداران می‌گذارد. حتماً با دقت توضیحات محصولات را بخوانید و مشخصه های آن‌ها را بررسی کنید تا انتخابی مطمئن داشته باشید. در صورت برخورد با هر گونه مشکل یا سؤال در فرآیند خرید، کافیست با ما تماس بگیرید؛ متخصصان ما شما را یاری خواهند کرد.

نتیجه‌گیری

 اگر دربارهٔ نحوهٔ کار DSL و ویژگی‌های مهم و ضروری مودم مورد نیاز خود آگاهی داشته باشید، خرید یک مودم DSL دیگر برایتان کار چندان دشواری نخواهد بود. در حالی که سازگاری مودم با سایر تجهیزات مهمترین ویژگی آن محسوب می‌شود، سایر ویژگی‌ها مانند سرعت، اتصالات ممکن، طول عمر، استفادهٔ آسان، پشتیبانی پس از فروش و … نیز باید مورد توجه قرار گیرد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: