مایمو (MiMo) به زبان ساده

مایمو (MiMo) به زبان ساده

مایمو (MiMo) به زبان ساده

ممکن است مودم یا اکسس پوینت (Access Point) بی سیم جدیدی که استفاده می کنید شامل دو پورت برای اتصال آنتن باشد یا اینکه دو یا چند آنتن داشته باشد. سوالی که برای بسیاری از کاربران پیش می آید این است که این آنتن ها به چه دردی می خورد؟ آیا دارای کاربرد فنی ست یا اینکه صرفا برای ایجاد مزیت رقابت تجاری و چهره مخوف طراحی شده است.

فن آوری ارتباطات بی سیم (Wireless) هر روز در حال پیشرفت است. سال به سال اتفاقات عجیب و غریبی می افتد که آدمیزاد تا به چشم خود آن را نبیند باور نمی کند. اگر به خاطر داشته باشید چند سال پیش با استفاده از ارتباطات وای فای (Wi-Fi) نهایتا به سرعت ۵۴ مگابیت در ثانیه دست پیدا می کردیم و اما امروز اکسس پوینت های نه چندان گرانی وجود دارد که چند گیگا بیت در ثانیه پهنای باند را تحویل کاربران می دهند.

برای اینکه سرعت از چند مگابیت در ثانیه به چند گیگا بیت در ثانیه افزایش پیدا کند اتفاقات نرم افزاری و سخت افزاری زیادی باید رخ دهد.  به عنوان مثال مادربورد دستگاه باید قوی تر شود و پردازنده اکسس پوینت باید توان پردازش حجم زیادی از اطلاعات را در کمترین زمان ممکن داشته باشد. یکی از مهمترین اتفاقات لازم باید در سیستم رادیویی بیافتد. فن آوری مایمو در واقع یکی از فن آوری های به کار گرفته شده در قسمت رادیویی اکسس پوینت ها است که امکان افزایش پهنای باند ارتباط را تا چند صد یا چند هزار برابر ایجاد می کند.

مایمو (میمو)‌ که در انگلیسی به صورت MiMo یا MIMO نوشته می شود، مخفف عبارت Multiple Input Multiple Output است. ترجمه ی لغوی تکنولوژی مایمو در زبان پارسی فن آوری چند ورودی – چند خروجی است. اساس کار این فن آوری استفاده از دو یا چند آنتن در هر دو سمت گیرنده و فرستنده است. سیگنال های ارسال از فرستنده از دو یا چند آنتن ساتع و منتشر می شود و در گیرنده دو یا چند آنتن به جذب سیگنال می پردازند. در انتهای مدار مخابراتی این سیگنال ها که از ورودی های مختلفی رسیده است با یکدیگر ترکیب می شوند و در نهایت خطا به حداقل رسیده و سرعت انتقال اطلاعات به بیشینه افزایش می یابد. برای درک بهتر نحوه کار فن آوری مایمو به عکس زیر دقت کنید.

مایمو (MiMo) به زبان ساده

معنی عبارت SISO سیستم تک ورودی و تک خروجی ست و به همین ترتیب SIMO به سیستم تک ورودی-چند خروجی، MISO به سیستم چند ورودی-تک خروجی و MIMO به سیستم چند ورودی – چند خروجی اطلاق می شود.

فن آوری مایمو با افزایش چشمگیر Data Throughput و برد لینک مخابراتی، بدون نیاز به افزایش توان رادیویی جایگاه ویژه ای در ارتباطات و فن آوری بی سیم پیدا کرده است. دست یابی مایمو به این موضوع بوسیله spectral efficiency بالاتر و بهتر (تعداد بیت های بیشتر در هر ثانیه در هر هرتز از پهنای باند) و ایجاد قابلیت اطمینان بیشتر ارتباط است. به عبارت ساده تر مایمو کمک می کند که با حفظ توان رادیویی، برد یا فاصله (Range) و همچنین پهنای باند ارتباط رادیویی افزایش یابد و در عین حال نقاط کور کمتری وجود داشته باشد و قابلیت اطمینان به ارتباط بی سیم افزایش یابد. همه این جمله ها بدین معنی ست که با استفاده از Access Point های جدید که از فن آوری مایمو استفاده می کنند، نه تنها سرعت افزایش می یابد بلکه ارتباط با کیفیت تر و نقاط کور کمتری شکل می گیرد.

با توجه به این قابلیت ها فن آوری مایمو این روزها جایگاه ویژه ای در اکسس پوینت های وای فای پیدا کرده است. به عنوان مثال به طور حتم تمامی اکسس پوینت هایی که از استاندارد IEEE 802.11n/ac پشتیبانی می کنند حتما در سیستم رادیویی از فن آوری MIMO استفاده می کنند.

​آیا مایمو مناسب من است ؟‌

با توجه به موضوعاتی که ذکر شد درصد قابل توجهی از Access Point های موجود در بازار از این فن آوری استفاده می کنند. استفاده از این فن آوری منطقا کمی در قیمت تمام شده تجهیزات تغییر ایجاد می کند. مهمترین سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا این تفاوت قیمت ارزش پرداخت را دارد؟ یا به عبارت بهتر در چه شرایطی پرداخت اختلاف قیمت برای خرید یک اکسس پوینت که به فن آوری مایمو مجهز شده ارزشمند است؟ بهترین خرید، خریدی ست که با نیازهای شما منطبق باشد.

همانطور که پیش از این ذکر شد، فن آوری مایمو کمک می کند که : 
۱- ارتباط بی سیم پایدار تر و مطمئن تری ایجاد شود.
۲-  پهنای باند ارتباط بیشتر شود. 
۳-  پوشش و برد شبکه بی سیم بیشتر و بهتر شود و در نتیجه در یک فضای مشخص در مقایسه با اکسس پوینتی که از این فن آوری استفاده نمی کند نقاط کور کمتری وجود داشته باشد.

با توجه به این سه موضوع در صورتیکه نیاز شما به اکسس پوینت وای فای تنها برای ایجاد یک پوشش بی سیم در فضای نسبتا کوچکی به مساحت ۵۰ تا ۱۰۰ متر است و فضای مذکور پیچیدگی خاصی ندارد و همچنین استفاده از این شبکه بی سیم برای به اشتراک گذاشتن اینترنت است، شما نیازی به خرید یک اکسس پوینت با فن آوری وای فای ندارید.

یکی از پر فروش ترین اکسس پوینت روتر هایی که از فن آوری مایمو استفاده می کنند، اکسس پوینت دی لینک DSL-2730 است. این اکسس پوینت روتر که به یک مودم ADSL نیز مجهز است با قیمت کمی که دارد تمامی نیاز های شما برای پوشش فضایی کمتر از ۱۰۰ متر مربع را پاسخگو ست.

اما در صورتی که فضای مورد نظر جهت ایجاد پوشش وای فای بیش از ۱۰۰ متر و دارای پیچیدگی ست و همچنین از این شبکه وای فای از یک سو برای به اشتراک گذاری وای فای استفاده می کنید و از سوی دیگر کاربردهای دیگری نظیر به اشتراک گذاری فیلم و عکس و بازی های کامپیوتری مد نظرتان است، شک نکنید که شما به یک اکسس پوینت با فن آوری MIMO نیاز خواهید داشت. اکسس پوینت هایی که با این فن آوری عرضه می شوند تنوع بسیار و قیمت های متنوعی دارند. در صورتی که در پی خرید یک اکسس پوینت با فن آوری MIMO هستید توصیه می کنیم از Xclaim Xi-3 و دی لینک DIR-890L غافل نشوید.

Xi-3 تنها یک اکسس پوینت است که کار روتر را انجام نمی دهد. این اکسس پوینت پوشش غیر قابل وصفی ایجاد می کند و می تواند به ۱۰۰ کاربر همزمان سرویس دهی کند. برای محیط های اداری کوچک و متوسط انتخاب بی نقصی ست. همچنین در یک رستوران یا کافی شاپ یا باشگاه ورزشی می توانید برای ایجاد پوشش وای فای مطمئن از آن استفاده کنید؛ اما توجه کنید که این دستگاه صرفا یک اکسس پوینت است و کار روتر یا مسیریاب را باید به دستگاه دیگری بسپارید.

دی لینک DIR-890L  چهره بدیعی دارد و برای استفاده خانگی مشتاقان فن آوری و یا اصطلاحا افراد گیک (Geek) طراحی شده است. این دستگاه می تواند اینترنتی که از طریق یک مودم ADSL دریافت کرده اید را به اشتراک بگذارد، همچنین با وجود پهنای باند بالا به شما اجازه به اشتراک گذاری فیلم های HD را می دهد و در همین حین می توانید از بازی های شبکه ای با گرافیک بالا لذت ببرید. یک درگاه USB برای به اشتراک گذاری فایل های روی هارد دیسک دارد و مطمئن باشید در هنگام استفاده از سرعت بالای شبکه لذت خواهید برد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: