راهنمای خرید مبدل سریال به USB

راهنمای خرید مبدل سریال به USB

در ارتباطات کامپیوتری، درگاه سریال یک رابط ترتیبی (Serial) ​در ارتباط‌ های فیزیکی است که برخلاف درگاه موازی (parallel) تنها می‌تواند یک بیت از داده ها را در هر لحظه انتقال دهد. در طول تاریخ رایانه‌های شخصی و ارتباطات رایانه ای، درگاه سریال یکی از پر کاربرد ترین درگاه های مورد استفاده بوده است. در گذشته ای نه چندان دور از درگاه سریال با رابط هایی نظیر RS-232 یا RS-485 برای ارتباط مودم ها، پرینترها و دیگر تجهیزات به کامپیوتر استفاده می شده است. امروزه با ظهور و عمومیت یافتن درگاه هایی نظیر اترنت (Ethernet)، فایر وایر (Firewire) و یو اس بی (USB) کاربرد درگاه های سریال محدود شده است. در حالی که همه ی واسط ‌هایی مانند اترنت، فایروایر و USB تمام داده‌های خود را به عنوان یک جریان سریال منتقل می‌کنند اما اصطلاح «درگاه سریال» معمولاً به سخت افزارهایی با درگاه های RS-232 و RS-485 محدود شده است.

راهنمای خرید مبدل سریال به USB

از طرفی با توجه به اینکه استفاده از درگاه های سریال بسیار کم و محدود به کاربردهای خاص شده است لذا این روزها کمتر رایانه قابل حملی (‌لپ تاپ)‌ یافت می شود که به درگاه سریال مجهز باشد. درگاه سریال در رایانه ها این روزها جای خود را به درگاه هایی نظیر USB ، HDMI و Firewire داده است.
از طرف دیگر درگاه سریال همچنان در حوزه هایی نظیر اتوماسیون صنعتی، ابزارهای علمی و اندازه گیری بسیار پر کاربرد است. تجهیزات شبکه مانند مسیریاب (Router) و سوئیچ‌ها اغلب از کنسولِ سریال برای پیکربندی استفاده می‌کنند. پس درگاه سریال هنوز هم در این زمینه‌ها استفاده می شود چرا که ساده، ارزان و دارای توابع بسیار استاندارد و گسترده است. این درگاه نیاز به نرم‌افزارهای راه‌انداز (Driver) ناچیزی از سیستم میزبان دارد.
درگاه های سریال (Serial Port) برخی اوقات با نام communication port یا به اختصار (COM Port) نیز شناخته می شوند.

این سریال از سیگنالینگ دو سطحی استفاده می کند (منهای 3 تا منهای 25 ولت برای منطق یک و 3 تا 25 ولت برای منطق صفر). نرخ ارسال داده بر حسب بیت بر ثانیه (bps) یا باود (Baud rate) بیان می شود. برخی از سرعت های استاندارد درگاه سریال مضربی از سرعت پرینتر های الکترومکانیکی است. بعضی از پورت های سریال اجازه انتخاب نرخ تبادل داده دلخواه را می دهند. جهت برقراری یک ارتباط صحیح و بدون نقص، سرعت درگاه (port) و سرعت ابزار یا تجهیز متصل به آن باید یکی باشد.

بر اساس آنچه گفته شد احتمالا مهندسان و کارشناسان بسیاری هستند که برای ارتباط تجهیزات مورد استفاده در حوزه های عمدتا صنعتی نیاز به برقراری ارتباط بین دستگاه و رایانه شخصی از طریق درگاه سریال دارند.

ارزان ترین و پر کاربردترین راهکار جهت حل مشکل عدم وجود درگاه سریال روی رایانه های شخصی استفاده از یک مبدل سریال به USB است (Serial to USB Convertor). آنچه در ادامه مطالعه می کنید ((راهنمای خرید مبدل سریال به USB))‌ است. در انتخاب مبدل سریال به USB مناسب لازم است 8 فاکتور مهم مد نظر قرار گیرد که در ادامه به این موارد مهم اشاره می شود.

۱- پردازنده

انتخاب دستگاهی با پردازنده مناسب مهمترین گام است. شدیداُ توصیه می شود که مبدلی با پردازنده FTDI یا Silabs انتخاب کنید. این پردازنده ها برای اینکار بهترین هستند. چیپست این پردازنده بالاترین سازگاری با انواع تجهیزات و سیستم عامل ها را دارد. درایور سخت افزاری آنها بسیار قابل اطمینان و پایدار است. این چیپست ها با انواع سیستم عامل ها مانند ویندوز 32 یا 64 بیتی، مکینتاش و لینوکس سازگار هستند و نصب آنها روی سیستم عامل به آسانی امکان پذیر است.

۲- چیپست داریور سریال

چیپست درایور سریال چیزی ست که در واقع سیگنال ها را جهت برقراری ارتباط با درگاه USB تامین می کند. توصیه می شود که از دستگاه های مبدل سریال به USB استفاده شود که از چیپست های ZyWyn، Maxin یا NI استفاده می کنند. دلیلش هم این است که این چیپست ها واقعا پایدار و قابل اطمینان هستند و کارکرد مناسبی با پردازنده های FTDI و Silabs دارند.

۳- برق ورودی روی درگاه سریال

توصیه می شود مبدل سریال به USB انتخابی حداقل ۵ ولت DC برق خروجی روی درگاه سریال برای سیگنال های RX/TX داشته باشد. این موضوع می تواند اطمینان دهد که دستگاه قدرت سیگنال مورد نیاز جهت کار را دارد.

۴- حفاظت در برابر الکتریسته ساکن 

الکتریسیته ساکن یکی از بزرگترین خطراتی ست که درگاه های سریال را تهدید می کند. اگرچه تجهیزاتی که دارای isolation هستند، قیمت بالاتری نیز دارند اما با انتخاب این تجهیزات می توانید مطمئن باشید که احتمال آسیب دیدن مبدلی که استفاده می کنید کمتر است. نشت جریان الکتریسیته یا الکتریسیته ساکن روی هر دو ارتباط USB یا سریال می تواند اتفاق بیفتد اما احتمال وقوع این موضوع روی پورت سریال بیشتر است.
وجود یک سیستم حفاظتی در برابر نشت الکتریسیته یا الکتریسیته ساکن برای حداقل 600W می تواند کمک به سزایی در پایداری عملکرد مبدل داشته باشد.

۵- نشانگر های LED برای RX/TX

وجود نشانگر های LED برای فعالیت RX/TX الزامی نیست اما وجود آن می تواند کمک کننده باشد. در زمان رفع عیب یا شناسایی وضعیت ارتباط وجود ابن نشانگر می تواند کمک بسیاری به شما بکند. با وجود این نشانگر ها پیدا کردن عیب در سیستم آسانتر خواهد شد.

۶- سازگاری با انواع سیستم عامل 

در صورتی که از سیستم عامل خاصی استفاده می کنید یا الزام به استفاده از سیستم عامل خاصی دارید بهتر است از سازگاری مبدلی که انتخاب کرده اید با این سیستم عامل مطمئن شوید.

۷- تعداد درگاه های سریال 

گاهی بر اساس نیاز ممکن است دستگاهی احتیاج داشته باشید که بیش از یک پورت سریال داشته باشد. برخی از تولید کنندگان که تمرکز زیادی روی تولید مبدل های سریال به USB دارند مبدل هایی با 16 درگاه سریال دارند.

۸- نوع درگاه سریال

درگاه یا پورت های سریال انواع مختلفی دارند. RS-232 پر استفاده ترین نوع درگاه هاست. اما به غیر از RS-232، درگاه های RS-422 و RS-485 نیز در موارد مختلف استفاده دارند. برخی از مبدل ها تنها از RS-232 و برخی دیگر تنها از RS-485 یا RS-42 پشتیبانی می کنند. برخی از تجهیزات هستند که از هر سه نوع درگاه سریال پشتیبانی می کنند. به نظر می رسد که انتخاب دستگاهی که از هر سه نوع درگاه سریال پشتیبانی می کند انتخاب عاقلانه ای باشد.

مواردی که باید از آن اجتناب کنید:

– از خرید مبدل های ارزان قیمت خودداری کنید. در مبدل های ارزان قیمت از چیپست های بسیار ارزانی استفاده می شود که پایداری کار کرد آنها تحت تاثیر درایور های نامناسبشان قرار می گیرد. همچنین مبدل های ارزان قیمت از جانب تولیدکنندگان غیر معتبر می تواند سبب شود که مبدلی که تهیه کرده اید با تمامی سیستم عامل ها یا سخت افزارها کار نکند.

– از انتخاب مبدل هایی که برق خروجی کمتر از 5 ولت DC دارند خودداری کنید. برق خروجی کم می تواند ارتباط را ناپایدار و گاهی غیر ممکن کند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: