راهنمای خرید محافظ و چند شاخه برق

راهنمای خرید محافظ و چند شاخه برق

با افزایش استفاده از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی در زندگی روزمره، مشکل کمبود چند شاخه برق جهت تغذیه دستگاه های جدید و تازه وارد، موضوعی ست که در زندگی تمامی انسان حداقل چندین بار اتفاق افتاده است. 
از طرفی دیگر تجهیزات و دستگاه های مختلف با توجه به اینکه توسط تولید کنندگان مختلف در کشورهای متفاوتی تولید می شوند، دارای کانکتورها و اتصالات مختلفی هستند و یافتن تبدیل مناسب کشور محل زندگی شخص استفاده کننده نیز، مشکل دیگری ست که همه ما چندین بار آن را تجربه کرده ایم. 
مشکل دیگری که امیدوارم که تا به حال آن را تجربه نکرده باشید، موضوع نوسانات جریان برق شهری و قطع و وصل شدن این جریان است. در صورتی که نوسانات ولتاژ برق از محدوده مجاز بیشتر باشد و یا قطع و وصل های متوالی اتفاق بیفتد، ممکن است مجبور باشید برای همیشه با دستگاه الکتریکی یا الکترونیکی مورد استفاده تان خداحافظی کنید. 

چند شاخه و محافظ برق دستگاهی ست که می تواند شما را از تمامی این مشکلات رها کند:

  • امکان اتصال چند دستگاه مختلف را در یک محل فراهم می کند.
  • در صورتی که به درستی انتخاب شده باشد هرگز مشکل کانکتور نخواهید داشت.
  • با توجه به وجود سیستم محافظتی در مقابل نوسانات ولتاژ خیالتان از بابت محافظت از تجهیزات گران قیمت نظیر تلویزیون، لپ تاپ، تبلت و موبایل راحت خواهد بود.

علاوه بر این با توجه به اینکه این گونه تجهیزات امروزه در زندگی انسانها اهمیت فراوان یافته است، تولید کنندگان مختلفی در صدد تولید تجهیزات خلاق و نوین بر آمده اند. برخی از خلاقیت ها در تولید این دست از تجهیزات عبارتند از:

  • طراحی ظاهری زیبا و مناسب محیط های مدرن یا کلاسیک
  • طراحی انعطاف پذیر و قابلیت تغییر شکل ظاهری در چند شاخه
  • امکان اتصال به شبکه های کامپیوتری بی سیم جهت کنترل و قطع و وصل کردن جریان برق

چرا باید از چند شاخه و محافظ برق استفاده کنیم؟

در نظر بگیرید در محل استفاده از تلویزیون در خانه، برای استفاده از تجهیزاتی که  در کنار تلویزیون استفاده می شوند نظیر بلندگو، پخش کننده DVD، گیرنده دیجیتال تلویزیونی، دستگاه های Media Streaming مجبور باشید برای استفاده یکی، دیگری را قطع کنید. یا اینکه یک شب که در خواب ناز به سر می برید به دلیل وقوع اتفاق غیر مترقبه ای در شبکه برق شهری و تغییر شدید ولتاژ برق، تمامی تجهیزات الکترونیکی خانه دچار مشکل شوند. صبح که از خواب برخواستید، هیچ کدام از تجهیزات منزلتان نظیر تلویزیون، یخچال، مایکروفر، مودم ADSL و … قابل استفاده نیستند.
محافظ و چند شاخه برق می تواند شما را از همه این کابوس ها رهایی دهد.

چه کسانی باید از محافظ و چند شاخه برق استفاده کنند؟

اهمیت انرژی الکتریکی را زمانی با تمام وجودتان احساس می کنید که قطع شود. یا زمانی که آشفته و سراسیمه به محل کارتان می رسید و باید در کمتر از چند دقیقه به بانکتان متصل شوید و حساب بانکیتان را بررسی کنید و متوجه می شوید که تمام اتصالات قبل از شما پر شده است و اکنون برای تامین برق مورد نیاز لپ تاپتان دچار مشکل شده اید.

راهنمای خرید محافظ و چند شاخه برق

اگر شما یک انسان تمیز و مرتب هستید و از آشفتگی و به هم ریختگی سیم و کابل در منزل یا محل کارتان بر آشفته می شوید.
اگر شما نیز همیشه کابوس نوسانات برق شهری آزاراتان می دهد و هر لحظه نگران هستید که ممکن است هنگام شارژ موبایل یا تبلتان، آن را از دست بدهید.
اگر از خرید مبدل های مختلف برای آداپتور لپ تاپ، موبایل یا تبلت خسته شده اید.
اکنون وقت آن است که دست به کار شوید و این راهنمای خرید را تا انتها بخوانید و در انتها برای خانه و محل کارتان محافظ و چند شاخه برق مناسب را تهیه کنید.

ملاحظات تهیه محافظ و چند شاخه برق

جهت تهیه محافظ و چند شاخه برق ملاحظات مختلفی را باید در نظر بگیرید .در صورتیکه از این ملاحظات بی خبر باشید ممکن است امروز چند شاخه ای تهیه کنید که پاسخگوی تمامی نیازهایتان نباشد .ملاحظاتی که در ادامه به آن اشاره می شود همه آن چیزی ست که هنگام تهیه محافظ و چند شاخه برق می بایست که در نظر بگیرید:

تعداد اتصالات همزمان در محل استفاده از محافظ و چند شاخه برق

اولین موضوعی که می بایست در نظر داشته باشید تعداد اتصالات همزمان در محل استفاده از محافظ و چند شاخه برق است .به عنوان مثال من زمانی که پشت میز کارم می نشینم حداکثر به ۶ اتصال همزمان نیز دارم. ( لپ تاپ، موبایل، تبلت، مانیتور، قهوه ساز و شارژر هندزفری ) این ها تجهیزاتی ست که در شلوغ ساعات کاری آنها را به برق وصل می کنم.
قبل از خرید، چند دقیقه در مورد این موضوع فکر کنید. این کار باعث می شود که هرگز پس از خرید چند شاخه آرزو نکنید که ای کاش چند شاخه ای با تعداد بیشتر اتصالات خریداری کرده بودید.

 طول کابل چند شاخه جهت اتصال به پریز اصلی برق

راهنمای خرید محافظ و چند شاخه برق

نکته بعدی این که در تهیه چند شاخه برق می بایست که در نظر داشته باشید این است که محل نصب چند شاخه تا ورودی دیواری برق شهری چقدر فاصله دارد .چند شاخه ها با کابل هایی با طول های متفاوت تولید می شوند. ۱.۲، ۲، ۵ متری .
بارها اشخاص مختلفی را دیده ام که مشغول بلند کردن طول کابل اصلی چند شاخه بوده اند. از ابتدا درست انتخاب کنید.

میزان جایی که دو شاخه ها یا آداپتور ها برای اتصال نیاز دارند

راهنمای خرید محافظ و چند شاخه برق

آداپتورهای مختلف اندازه های متفاوتی دارند، حتما برای شما نیز تا به حال فراوان اتفاق افتاده که نتوانسته اید از آداپتور لپ تاپ و مودم ADSL در کنار هم استفاده کنید. در صورتی که تمامی دستگاه هایی که به چند شاخه متصل می کنید آداپتورهای نسبتا بزرگی دارند می بایست که از ابتدا به فاصله درگاه های چند شاخه دقت کنید.

محل نصب، نوع و طراحی چند شاخه

پیش از اینکه چند شاخه تهیه کنید محل نصب آن را مشخص کنید. چند شاخه ها طراحی های متفاوت جهت کارکرد در محیط های متفاوت دارند. به عنوان مثلا برخی از چند شاخه ظریف و زیبا جهت استفاده در اتاق پذیرائی خانه یا در محل کار مدرن شما طراحی شده اند. این در حالی ست که برخی دیگر زمخت برای کارکرد در کارگاه طراحی شده است.
عکس های زیر نشان دهنده نمونه ای از طراحی های خلاقه و زیبای چند شاخه های برق است.

راهنمای خرید محافظ و چند شاخه برق

چند شاخه هایی که در رک تجهیزات کامپیوتری نصب می شوند دارای بدنه محکم تری هستند و قابلیت نصب در رک های استاندارد را دارند.

راهنمای خرید محافظ و چند شاخه برق

در شکل بالا نمونه ای از یک چند شاخه ی طراحی شده جهت نصب در رک تجهیزات مخابراتی و کامپیوتری را ملاحظه می کنید.  

در صورتیکه دارای فرزند کوچکی هستید، می بایست از چند شاخه ای استفاده کنید که منافذ آن دارای محافظ باشد، تا کودک کنجکاو نتواند اشیا را در منافذ چند شاخه وارد کند.

راهنمای خرید محافظ و چند شاخه برق

در عکس بالا نمونه ای کاور طراحی شده برای یک چند شاخه برق را ملاحظه می کنید که صرفا برای جلوگیری از دسترسی کودکان به منافذ و درگاه های چند شاخه طراحی شده است.

قابلیت اتصال کابل USB

راهنمای خرید محافظ و چند شاخه برق

اتصالات چند شاخه برق

چند شاخه های برق جهت استفاده در کشورهای مختلف طراحی و تولید می شوند. برخی قابلیت کارکرد در ایالات متحده و برخی دیگر قابلیت استفاده در اروپا را دارند. برخی از چند شاخه ها  نیز با طراحی خلاقانه و خاص قابلیت کارکرد با انواع دو شاخه ها یا سه شاخه ها را دارند. در صورتیکه که چند شاخه مناسبی انتخاب کنید می تواند از شر مبدل ها رهایی یابید.
در شکل زیر برخی از استاندارد ها و کشور محل استفاده از آنها را مشاهده می کنید.

راهنمای خرید محافظ و چند شاخه برق

همانطور که در شکل بالا ملاحظه می کنید نوع کانکتور کشور عزیز ما ایران مانند کانکتور کشورهای آلمان و فرانسه است.

محافظت از تجهیزات در قبال نوسانات جریان برق

بسیاری از چند شاخه ها در عین داشتن دیگر قابلیت هایی که ذکر شد دارای یک محافظ داخلی نیز هستند. این محافظ داخلی در واقع از یک فیوز و یک متعادل کننده جریان تشکیل شده است. متعادل کننده جریان زمانی که شدت نوسانات زیاد نباشد می تواند نوسانات را کنترل کرده و جریان برق خروجی را پایدار کند و فیوز نیز زمانی کاربرد دارد که نوسانات بیش از حد تحمل متعادل کننده باشد. دراین صورت فیوز می سوزد و جریان برق خروجی را قطع می کند و به نوسانات اجازه آسیب رساندن به تجهیزات متصل به چند شاخه را نمی دهد.

امکان خاموش و روشن کردن پورت های چند شاخه به صورت کلی یا جداگانه

راهنمای خرید محافظ و چند شاخه برق

چند شاخه ها ممکن است کلید خاموش و روشن شدن نداشته باشند، یا یک کلید برای قطع جریان تمامی خروجی ها به صورت همزمان و در حالتی مطلوب تر برای هر یک از خروجی ها کلید جداگانه ای جهت قطع جریان برق داشته باشند. با توجه به نیازتان باید از بین این سه دسته انتخاب کنید.

در هر صورت بهتر است چند شاخه ای انتخاب کنید که حداقل امکان خاموش و روشن کردن چند شاخه را به صورت کلی داشته باشد. این مورد زمانی که محل کارتان را ترک می کنید یا سفر می روید بسیار راهگشا ست و شما می توانید با فشردن یک کلید جریان برق خروجی چند شاخه را قطع کنید.
در عین حال این روزها برخی از تولید کنندگان خلاق امکان اتصال به چند شاخه را از طریق شبکه Wi-Fi فراهم کرده اند. در این صورت شما می توانید به صورت بی سیم چند شاخه خود را قطع و وصل نمایید.

محافظ تلفن و آنتن تلویزیون

برخی از چند شاخه های برق دارای درگاه ورودی و خروجی برای سیم تلفن و آنتن تلویزیون هم هستند.
شاید شما از این موضوع اطلاع نداشته باشید که سیم تلفن ورودی به منزل یا محل کار شما نیز می تواند دچار نوسانات ولتاژ برق باشد.

به عنوان مثال ولتاژ برقی که روی سیم تلفن وجود دارد از نوع DC و حدود ۴۸ تا ۵۲ ولت است. به دلیلی مانند وقوع رعد و برق کابل تلفن ورودی به خانه شما نیز می تواند حامل ولتاژ بالاتر از حد استاندارد باشد. این موضوع می تواند باعث از بین رفتن دستگاه تلفن شود. همچنین کابل آنتن تلویزیون یا ماهواره نیز می تواند به دلیل نظیر برخورد صاعقه به آنتن حامل ولتاژ برق باشد، در این صورت اگر شما از محافظ استفاده نکرده باشید، ممکن است بر اساس میزان ولتاژ به تلویزیون یا گیرنده دیجیتال صدمات جبران ناپذیری وارد شود. این موضوع ممکن است از بین هر چند میلیون نفر برای یک نفر اتفاق بیفتد، اما شما می توانید هنگام خرید محافظ و چند شاخه برق با پرداخت ما به التفاوت کمی خودتان را از زمره کسانی که ممکن است به این بلا دچار شوند حذف کنید.

راهنمای خرید محافظ و چند شاخه برق

در عکس بالا نمونه ای از یک محافظ و چند شاخه را ملاحظه می کنید که دارای درگاه های محافظتی از ورودی سیم تلفن و کابل آنتن تلویزیون است.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: